Navštivte nás i na

ČTENÍ O CVIČENÍ, VÝŽIVĚ A ZDRAVÉM ŽIVOTNÍM STYLU

Jak nakupovat při redukci hmotnosti

Široká nabídka zboží v obchodech je výhodou a zároveň také nevýhodou při snaze zbavit se nadbytečných kilogramů. V minulosti, kdy byl k dispozici jeden druh jogurtu a cukroviny nelákaly na svoje pestré obaly, byl výběr i nákup potravin méně komplikovaný.

Při hubnutí, ale také při udržování tělesné hmotnosti je velmi důležité, jaké výrobky se ocitají ve Vašem nákupním vozíku, protože ty samé potraviny se pak ocitají ve Vašem žaludku. Abyste svými nákupy podpořili svoje zdraví, fyzickou kondici i štíhlou linii, je třeba řídit se několika jednoduchými pravidly.

 

ČTĚTE TAKÉ:

Kvalitní bílkoviny pomáhají hubnout

Chcete zhubnout? Snídejte!

Hubnutí při nepravidelném pracovním režimu

 

Pravidlem číslo jedna je nenechat nic náhodě a plánovat. Vždy promyslete alespoň den dopředu, kde se budete následující den pohybovat, kdy a co budete jíst a podle toho se zařiďte. Pokud hodně cestujete, vyhněte se občerstvení na benzínových pumpách i Fast Foodům a raději si nakupte svačiny, které se snadno přenáší. Do každé kabelky se vejde například sýr Cottage, bílý jogurt, ovoce, müsli tyčinka nebo různé suchary. Během dne se Vám nesmí stát, že budete mít hlad a nebudete mít po ruce nic k jídlu – tím pak narůstá pravděpodobnost, že se při nejbližší příležitosti vrhnete na cokoliv, co bude k dispozici.

Hlavním sortimentem, na který byste se měli zaměřit, je ovoce a zelenina, ať už čerstvá, mražená, kvašená nebo sterilovaná. Ujistěte se, že máte v lednici dostatečné zásoby ovoce a zeleniny, abyste po nich v případě hladu a chuti mohli jednoduše sáhnout. V létě nakupujte sezonní zeleninu, kterou použijete do salátů nebo z ní připravíte lehká zeleninová jídla. Ovoce využívejte jako dopolední svačiny nebo je ráno nakrájejte do misky s vločkami a jogurtem.

Zastavte se u mléčných výrobků a kupte si kvalitní bílé neochucené jogurty, s obsahem tuku kolem 2,5 – 3,5%. Do košíku přidejte již zmíněný sýr Cottage, Riccotu, nízkotučný tvaroh, 20% Eidam, Mozzarelu nebo syrečky. Je lepší kupovat neochucené varianty mléčných produktů, protože pak máte jistotu, že nekonzumujete žádné chemikálie, éčka a přidaný cukr. Mléčné výrobky pak dochuťte doma podle vlastní fantazie.

Z obilnin a příloh volte vícezrnné varianty a pokud možno takové, které mají co nejjednodušší složení. Pořiďte si obyčejné ovesné vločky, brambory, přírodní rýži, celozrnné těstoviny a křupavé celozrnné chlebíčky, které Vám navíc dlouho vydrží čerstvé.

Z masa se zaměřte na kuřecí a krůtí prsa bez kůže, hovězí svíčkovou, vepřovou panenku, králíka a ryby. Občas určitě neuškodí ani šunka s vysokým obsahem masa.

Do nákupní tašky přihoďte také zdravé tuky, které najdete v semínkách, ořeších, kokosu, burákovém másle nebo olivovém oleji.

Prozkoumejte v obchodech racio koutky, které bývají dobře zásobené alternativami běžných potravin, jako jsou sojová masa, tofu, rostlinná mléka, dýňové a konopné oleje, ořechové tyčinky nebo javorové sirupy a další přírodní sladidla (např. Stévie).

Když si zvyknete nakupovat zdravé a dietnější potraviny, strávíte v obchodě mnohem méně času, protože těch nezdravých výrobků, plných tuku, cukru, soli, stabilizátorů, konzervantů a barviv leží bohužel stále na pultech větší množství. Nezdravé a kalorické potraviny, byť koupené pro návštěvy či ostatní rodinné příslušníky, Vás doma budou zbytečně lákat a neprospějí ani ostatním. Zkuste je při dalším nákupu ignorovat a soustřeďte se na ty, které Vám naopak prospívat budou.


Autor: Veronika Staňková