Navštivte nás i na

ČTENÍ O CVIČENÍ, VÝŽIVĚ A ZDRAVÉM ŽIVOTNÍM STYLU

Nadopujte se přírodními antioxidanty

Pojem „antioxidanty“ je velice módní. Pokud se někde nacházejí, evokuje to dojem, že je daný produkt zdravý, prospěšný pro naše tělo, pleť, vlasy a nakonec i psychiku.
   
V zásadě se jedná o látky, jejichž molekuly omezují aktivitu kyslíkových radikálů (známých jako volné radikály). Omezují proces oxidace přímo v organismu nebo v potravinách či výrobcích, kde to není žádoucí, protože oxidace zde znamená žluknutí či kažení.
Takže pozor! Antioxidanty mohou být na obalech označovány písmenem „E“ jakožto konzervanty, ačkoliv škodlivé vůbec nejsou.

 

ČTĚTE TAKÉ:

Ženšen a jeho blahodárné účinky na zdraví

Kurkuma – žlutý zázrak

5 kořenů pro zdraví

   
Pokud chcete žít zdravě, antioxidanty byste měli vyhledávat pro jejich pozitivní účinky. Nic se ale nemá přehánět a o těchto malých pomocníčcích to platí také - jejich přemíra může škodit a naopak - někdy látky, působící opačně, mohou zdraví prospívat!
   
Antioxidanty se přirozeně vyskytují také v našem těle, a to v podobě enzymů. Ty jsou v potravě bezvýznamné, protože rychle zaniknou nebo nepřežijí proces trávení. Z toho plyne, že tvrzení o obsahu enzymů v určitém výrobku, je pouhým marketingovým lákadlem.
   
Tyto látky se tedy přidávají do potravin pro zajištění jejich trvanlivosti (a na jejich kvalitě to naopak přidá plusové body) a ve druhé řadě, i když ne méně důležité, se je snažíme konzumovat pro podporu zdraví - snižují pravděpodobnost srdečně - cévních onemocnění i dalších chorob.
   
I když dokážeme antioxidanty vyrobit, nejlépe působí ty, které jsou přijaté v přirozené podobě, tedy v podobě ovoce, zeleniny či čajů.
  
Mezi nejúčinnější antioxidanty patří
: vitamíny A, E, C a B3, dál karotenoidy, flavonoidy, třísloviny, polyfenoly, sloučeniny selenu, zinku, manganu, mědi a germania, taurin i koenzym Q10.
   
Co se týče potravin, jež bychom měli jíst pro dosažení co nejlepšího antioxidačního účinku, na první příčky se řadí ovoce a zelenina, takže jejich pojídáním ve velkém rozhodně nemůžete udělat chybu!

Konkrétně se nejvíc doporučují: ostružiny, lékořice, kopr, maliny, granátové jablko, černý rybíz, červené víno (alkoholický nápoj), máta, nať vojtěšky, tymián, rozmarýn, borůvky, brusinky, buráky, bílá část kůry pomerančů a citrónů, acerola, kurkuma, zelený čaj, žlutý čaj, černý čaj, aronie, červená cibule, josty, šípky, červený rybíz, česnek, hřebíček, kmín, zázvor, dobře vyzrálá rajčata a rajská šťáva z nich, blumy a podobně.
   
Pokud nevíte, jak antioxidanty zařadit do svého denního menu, dopřejte si hned ráno ovesnou kaši, kterou hustě zasypete bobulemi a zakápnete trochou medu. K tomu popíjejte silný zelený čaj. K přípravě hlavních chodů používejte koření, jako je kurkuma, hřebíček, kmín či zázvor a nezapomínejte ani na zdravé svačinky v podobě pomerančů, grepů, blum, jahod nebo kiwi.

Že byste měli těchto zdravých látek ve své stravě málo, se strachovat nemusíte, a to hlavně díky tomu, že jsou ukryté ve spoustě druzích ovoce i zeleniny. O jejich zvýšený přísun se starejte v případě, že kouříte, jste v chronickém stresu, fyzicky pracujete, sportujete nebo očekáváte potomky.
   
Doplňování antioxidantů výhradně z červeného vína nebo hořké čokolády je sice příjemné, ale určitě tyto zdroje nepovažujte za hlavní, jinak budete kromě antioxidantů řešit ještě závislost na alkoholu a nadváhu.

 

 

660x250_1.jpg

 

Autor: Veronika Červenková