Navštivte nás i na

ČTENÍ O CVIČENÍ, VÝŽIVĚ A ZDRAVÉM ŽIVOTNÍM STYLU

Mléko - mýty a fakta

Někteří odpůrci mléka tvrdí, že tento nápoj zdaleka není pro náš organismus tak prospěšný, jak se všeobecně tvrdí. Jaká je tedy pravda? Škodí nám nebo naopak?

 

Mýtus - kravské mléko je pro člověka nevhodné

 

V přírodě se všichni savci živí mlékem přibližně do doby, než ztrojnásobí svou porodní váhu, a to ještě od vlastního druhu a nikoli od jiných zvířat. Podle odpůrců konzumace mléka lidé údajně ztrácí přibližně od pěti let věku schopnost trávit laktózu, a proto by kravské mléko pít neměli. Laktóza, podle nich, v trávicím traktu kvasí a je příčinou řady zdravotních problémů.

 

Fakt: Stravování člověka se od jiných savců podstatně liší a potřebné množství vápníku člověk nejsnáze vstřebává právě z kravského mléka, a to po celý život. Pokud má člověk potíže s trávením kravského mléka, jedná se o anomálii jedince. Alergie na laktózu se vyskytuje v průměru jen asi u 2 - 10% Evropanů.

 

Mýtus - mléko zahleňuje organismus

 

Fakt: Mléko vytváří na sliznici trávicího traktu ochranný film (emulze tuku a vody), který se po velmi krátké době trávením rozkládá na základní živiny. V minulosti se této vlastnosti mléka dokonce využívalo při léčbě zánětlivých onemocnění trávicího traktu.

 

Mýtus - vápník lze získat jinak

 

Podle některých názorů lze vápník získat i z ovoce, zeleniny nebo minerálních vod.

 

Fakt: Lidský organismus vápník nejlépe využije  z mléka, neboť obsahuje v rozpustné formě 30% vápníku, který prochází střevní stěnou a zbytek zpracují enzymy žaludku a střeva. Např. u špenátu je v rozpustné formě jenom asi 5%, vápníku. U zelí a sóji, kde má vápník stejné vlastnosti jako u mléka, je ovšem celkový obsah vápníku velice nízký (např. obsažený vápník ve sklenici mléka odpovídá obsahu vápníku v 1 kg zelí). V minerálních vodách je vápník sice v rozpustné formě, ovšem minerálními vodami se nelze uživit.


Mýtus - potřeba vápníku se přeceňuje

 

Fakt: Všechny dosavadní výzkumy ukazují mezi spotřebou vápníku a kostní hmotou jasnou spojitost, zvyšující se s věkem. Je jisté, že vápník je základním faktorem konstrukce kostí. „Mléčný“ vápník je díky vazbě na mléčné bílkoviny pro lidský organismus prospěšnější než vápník podávaný jako lék.

 

Mýtus - živočišné bílkoviny škodí

 

Údajně způsobují kyselou reakci, proto dochází ke ztrátě vápníku močí. Lépe je jíst rostlinné bílkoviny. Vegetariáni často tvrdí, že aminokyseliny okyselují krev a rostlinné bílkoviny, obsahující méně volných aminokyselin, jsou lepší pro vývoj kostí.

 

Fakt: Ztráta vápníku močí je kompenzována lepší absorpcí vápníku z mléka ve střevě. Živočišné bílkoviny jsou všestranně výživově vhodnější než rostlinné.

 

Mýtus - mléko je tučné

 

Vysoký podíl tuku způsobuje zvýšenou hladinu cholesterolu a tím i rostoucí riziko vzniku kardiovaskulárních nemocí.

 

Fakt: Mléko obsahuje jen 3,5 % tuku a 0 - 12 mg cholesterolu (odstředěné a plnotučné) ve 100 ml. Cholesterol ze stravy se projevuje 1/3 cholesterolu v krvi. Výzkumy naopak ukazují žádoucí vztah mezi tělesnou váhou a spotřebou mléčných potravin.