Navštivte nás i na

ČTENÍ O CVIČENÍ, VÝŽIVĚ A ZDRAVÉM ŽIVOTNÍM STYLU

Mléko 5x jinak. Čím můžeme nahradit kravské mléko.

Mléko je považováno za jednu ze základních potravin - ano, svým složením je to spíš potravina, než nápoj. V minulosti bylo prosazováno a doporučováno jako hlavní zdroj vápníku a bílkovin, ale v poslední době se mu mnoho lidí vyhýbá.
   
Polotučné kravské mléko obsahuje asi 47 kcal, 3,4 gramy proteinů, 5 gramů sacharidů a 1,5 gramů tuku na 100 ml. Odtučněné má tuku jen 0,5 gramu a plnotučné 3,5 gramů. Vápníku v sobě 100 ml mléka skrývá 120 mg, zatímco ve 100 gramech máku ho najdete až 10x víc!

 

ČTĚTE TAKÉ: 

5 osvědčených ajurvédských ranních nápojů na hubnutí

Cottage sýr pro hubnutí

Light výrobky - ano nebo ne?

 

Mnozí odpůrci této bílé tekutiny se mylně domnívají, že mléko „zahleňuje“. Pocit, že se po vypití mléka utvoří v ústech povlak, je však způsobený tím, že už v ústech začínají působit trávicí enzymy a ty si berou jako první na paškál sacharidy (v případě mléka sacharid laktózu).
   
V mléce a mléčných výrobcích se nachází bílkovina kasein a sacharid laktóza. Obě tyto složky mohou způsobovat alergii nebo intoleranci, ale v případě, že ani jedním netrpíte, není nutné mléko z jídelníčku vypouštět. Disacharid laktóza se při trávení štěpí na jednoduché cukry, glukózu a galaktózu a právě při intoleranci nebo alergii mají lidé s tímto štěpením potíže - nedisponují totiž potřebným enzymem laktázou. Kasein je protein, který organismus dlouho vstřebává, takže je výhodný na noc, kdy má schopnost vyživovat svaly i po dobu spánku.
   
Na pultech supermarketů najdete výrobky, které jsou bezlaktózové. To však neznamená, že neobsahují žádné sacharidy - laktóza je v těchto produktech pouze předem naštěpena na jednodušší cukry.
   
Pokud mléko milujete, ale zároveň si hlídáte hmotnost, pamatujte na to, že ve 100 ml je 5 gramů sacharidů. Když si tedy dáte latté nebo si do kávy lijete mléko jako o závod, pijete zároveň s ní spoustu cukru.
   
Jestliže máte podezření, že Vám mléko nedělá dobře, jednoduše vyzkoušejte některou z jeho alternativ:

Mandlové mléko - mandle jsou superpotravinou samy o sobě, takže ani nápoj z nich nemůže být špatný. Mandlové mléko je zdrojem vitamínu E. Využijete ho jak do kávy, tak na přípravu dezertů, pudinků, smoothie nebo jen tak, k osvěžení.

Sójové mléko - pokud vám chutná, pořiďte si ho rovnou v krabici - jeho instantní prášková verze je nabitá různými nežádoucími příměsemi. V kávě se občas sráží, ale určitě se neztratí v dezertech či ovocných koktejlech.

Rýžové mléko - má vyšší obsah sacharidů (9 gramů na 100 ml), takže s ním zacházejte opatrně. Vyzkoušet ho můžete do kávy, na přípravu pudinků nebo jen tak na pití.

Kokosové mléko - pyšní se vitamínem B12 a má nízkou energetickou hodnotu, ale kvůli specifické kokosové chuti nemusí chutnat všem.

Máslo - do kávy místo mléka vhoďte oříšek másla - získáte tzv. neprůstřelnou kávu, kterou vyznávají přívrženci paleo stravování.

 

660x250_1.jpg

 

Autor: Veronika Červenková