Navštivte nás i na

ČTENÍ O CVIČENÍ, VÝŽIVĚ A ZDRAVÉM ŽIVOTNÍM STYLU

Vše co potřebujete vědět o L – karnitinu

L - karnitin je mezi lidmi známý jako doplněk stravy, často využívaný při hubnutí. Chemicky je to derivát aminokyselin lysinu a metioninu. Jako chemická látka se vyskytuje ve dvou formách, tzv. izomerech, jako D – karnitin a L – karnitin. D – forma karnitinu nemá v těle žádnou fyziologickou funkci, využívá se jen jeho levotočivá verze.

Karnitin se podílí na transportu mastných kyselin do mitochondrií, což v praxi znamená, že se zasluhuje o spalování tuku a jeho přeměně na energii. Díky tomuto mechanismu vědce napadlo vyrobit z karnitinu doplněk stravy, který bude hubnutí urychlovat.

 

ČTĚTE TAKÉ:

Doplňky strav na hubnutí. Kupovat a nebo nekupovat

Krása v tabletách

Tukové buňky mohou pomoci zhubnout

 

Tato látka je přirozeně obsažená v lidském těle, ale také v běžných potravinách, takže jejímu užívání nic nebrání. Vysoký obsah karnitinu se nachází v mase, proto dostal svůj název z latinského slova carnis, které znamená maso.

Běžně se karnitin prodává ve fitness centrech nebo obchodech s doplňky stravy, nejčastěji jako ochucená tekutina nebo v podobě tablet. V poslední době je také populární obohacovat touto látkou minerální vody a sportovní nápoje, ale také různé dietní směsi, koktejly a další preparáty na hubnutí. Je zřejmé, že užívání karnitinu není nebezpečné nebo zdraví ohrožující, nejasnosti však stále panují kolem jeho účinnosti.

Existuje mnoho příznivců, ale také odpůrců karnitinu. Ti, kteří ho mají v oblibě, řadí mezi jeho účinky rychlejší a efektivnější spalování tuku, snižování hladiny cholesterolu v krvi, zlepšení činnosti mozku a srdce, zvýšení fyzické i psychické výkonnosti, lepší regeneraci po tréninku a celkově příjemnější pocit ze cvičení. Propagátoři karnitinu doporučují jeho užívání v dávce 1 – 2 gramy před fyzickým výkonem nebo bez fyzické aktivity 2x denně v dávce 500mg, pokud možno nalačno.

Na druhé straně stojí ti, kteří efekt L – karnitinu, jako doplňku stravy, zpochybňují. Není pochyb o tom, že je karnitin velmi důležitý pro správnou funkci lidského těla, neexistují ale spolehlivé vědecké studie, které by přínos jeho suplementace potvrzovaly. Je pravda, že se karnitin podílí na metabolismu tuků a tvorbě energie, na tento proces ale zřejmě stačí ten, který je obsažený v běžné stravě. Doplňky stravy mají vyplňovat mezery ve výživě, ale pokud je Váš jídelníček kvalitní a vyvážený, není důvod, proč by měl právě L – karnitin chybět. Lékaři doporučují dodávat karnitin především pacientům, jejichž tělo ho není schopné vyrábět v dostatečném množství. Jedná se o pacienty na dialýze, s těžkým jaterním onemocněním, u podvyživených pacientů, v těžkém katabolismu s nerovnováhou aminokyselin, nebo u dětí s vrozenými metabolickými poruchami (fenylketonurie).

L – karnitin, ale také další doplňky stravy, které jsou určené na podporu hubnutí, by Vám neměly uškodit. Naopak je pravděpodobné, že když už se člověk pro jejich nákup rozhodne, nezůstane jen u doplňků stravy, ale také upraví svůj jídelníček a přidá pohybovou aktivitu. Karnitin pak může fungovat jako placebo, to znamená, že když si ho dáte, můžete mít pocit, že se víc potíte a cvičí se Vám lépe. Zda opravdu funguje nebo ne, je stále otázkou. Jisté však je, že pokud nebudete cvičit a hlídat svůj energetický příjem, nepodaří se Vám redukovat hmotnost ani vytvarovat postavu i kdybyste užívali doplňky stravy po kilech. L – karnitin klidně vyzkoušejte a názor si utvořte sami.

Autor: Veronika Staňková