Navštivte nás i na

ČTENÍ O CVIČENÍ, VÝŽIVĚ A ZDRAVÉM ŽIVOTNÍM STYLU

Proč láska prochází žaludkem?

Tohle přísloví má své opodstatnění. Jídlo nás může spojit, ale i rozdělit. Věční dietáři rozhodně nepadnou do oka gurmánům, pro které je jídlo požitek a naopak muž s jitrnicí na talíři nepřiláká vegetariánku. Lidé, kteří si spolu rozumí u stolu, si většinou rozumí i v posteli. Povíme vám proč.

 

Vztah k jídlu si v první řadě přinášíme z rodiny, kde vyrůstáme a postupem času ho doplňujeme o nové poznatky a poznání, která se nám zalíbila či zachutnala. Na začátku každého partnerského vztahu je důležité vzájemně sladit svoje zajeté stravovací návyky. Zatímco vy jste zvyklí snídat po cestě do práce nebo až v práci, váš protějšek si zase rád u snídaně posedí v klidu domova a vůbec mu nevadí, že kvůli tomu denně vstává o půl hodiny dříve. Večer se pak míjíte zase, protože vy jste se naučila odbít večeři pouze chlebem s pomazánkou, zatímco on vyžaduje teplé jídlo coby satisfakci za celodenní stres. Je důležité to tedy řešit. Když s někým začínáte žít, očekává se, že se budete vzájemně poznávat, domlouvat a hledat kompromisy – mimo jiné i v otázce jídla.

 

Soulad u stolu

 

Pokud jste schopni harmonicky stolovat, vytváříte tak jeden ze základů pevného vztahového pouta, a to sdílet společně stůl i lože. Je samozřejmě nesmyl, abyste svůj protějšek nutili konzumovat to, co normálně nejí nebo mu zakazovali jeho oblíbené vepřové koleno s křenem. Můžete ale dělat drobné ústupky....Ochutnáte krevety a slovo fuj si necháte pro sebe a bůček mu také připravíte, ale s ohledem na jeho zdraví a váhu pouze jednou za čas. Každopádně žádný partnerský vztah se bez drobných ústupků neobejde.

 

Konzumenti a požitkáři

 

Někteří z nás chápou jídlo jako naplnění základních potřeb a je jim prakticky jedno, co dostanou na talíř. Jiní zase mají k jídlu doslova nezdravý vztah a nahrazují si jím něco, co jídlem rozhodně nahradit nelze. Těm pak pomůže pouze psycholog a odborník na zdravou výživu. Třetí skupinou jsou gurmáni nebo tzv. požitkáři, pro které je jídlo obřad a každodenní radost. Pokud se ve ovšem ve vztahu sejdou lidé, z nichž každý patří do jiné skupiny, mohou mezi nimi nastat problémy. Přísloví, že láska prochází žaludkem platí doslova.

 

Věčné dietářky

 

Muži nemají příliš v lásce věčné dietářky, které například pozvou do drahé restaurace na pořádnou večeři a ony si dají pouze zeleninový salát bez zálivky a vodu. Pokud se žena rozhodne zhubnout měla by to dělat chytře a nemluvit od rána do večera co smí jíst a co ne. Muže tím jen otráví. Samozřejmě pokud chce shodit nějaká ta kila, úprava jídelníčku je nevyhnutelná. Svému partnerovi ale může vysvětlit, že teď hodlá konzumovat lehké večeře ( slovo dieta nepoužije). Důležité je, aby s ním u společného stolu zůstala. Může si dávat malé nebo pro sebe upravené porce. Rozumnou volbou k večeři je třeba kus libového masa nebo ryby a velká porce zeleniny. Chleba žena vynechá, aniž by si muž něčeho všiml. Při společném obědě lze postupovat stejně, jen příloha bude menší a moučník se změní za kus kvalitního sýra. Muži totiž vnímají nejvíce objem jídla na talíři a nepočítají, kolik má pokrm kilojoulů, tuků, bílkovin a sacharidů, natož aby přemýšleli o jeho glykemickém indexu. Když i během diety budete se svým protějškem nadále stolovat, mnohem lépe se uvolníte a zbavíte stresu, o kterém, jak víme, hubnutí blokuje.

 

Jídlo a manželství

 

Na začátku partnerského vztahu se většina lidí schází u dobrého jídla. Jenomže po určité době se tento zvyk vytrácí, protože většinou na společné stolování není čas. Tím ale i nenápadně mizí i určitý zájem o druhého. Krizi u dlouhodobých vztahů samozřejmě neodstartuje jenom to, že jste spolu přestali jíst, ale spíš fakt, že se cítíte naprosto uvolněně a máte pocit, že se už nemusíte tolik snažit. Vzájemná důvěra a vztahová pohoda svádějí totiž k pohodlnosti. Zkrátka si odvyknete kvůli druhému se trochu přemáhat. Desítky maličkostí, při kterých pohodlí zvítězí nad ochotou druhého potěšit, se pak jednoho dne sečtou a vznikne velký problém. Co by vám udělalo vstát o chvíli dříve a připravit alespoň malou snídani? I kdybyste měli posedět s partnerem pouhých 15 minut u šálku kávy nebo čaje, uděláte něco pro vzájemný vztah a dáte najevo svému protějšku, že o společně strávené chvíle stojíte.

 

Jídlo a hormony

 

Jídlo má vliv na tvorbu hormonů a to co jíme, tedy působí i na naší psychickou stránku. Do skupiny hormonů, které lze ovlivnit stravou patří třeba hormon štěstí serotonin, jehož nedostatek vede k menší odolnosti vůči depresím. Uvolňování sertoninu podporuje řada potravin, nejvíce potraviny bohaté na vitamín B (rýže natural, kuřecí maso, vajíčka, luštěniny, listový salát, hrášek), obsahující vápník (mléčné výrobky, mandle, sezamová semínka, tofu), magnezium (losos, krevety, listový salát) a tryptofany (krůtí maso, sojové potraviny, mandle). Produkci serotoninu významně zvyšují také potraviny s vysokým obsahem omega-3 mastných kyselin (losos, sardinky, makrela, tuňák, lněné semínko).