Navštivte nás i na

ČTENÍ O CVIČENÍ, VÝŽIVĚ A ZDRAVÉM ŽIVOTNÍM STYLU

Škodí káva zdraví?

Ve všeobecném podvědomí lidí platí názor, že káva našemu organizmu, kromě schopnosti udržet oči otevřené, nic jiného nedává. Jak je to tedy ve skutečnosti? Pokud tento celosvětově populární nápoj budete konzumovat v rozumné míře, pozitivně ovlivníte i svoje zdraví. Jak je to možné? Potvrzují to poslední výzkumy.

Všeobecně se ví, že káva obsahuje kofein, který dokáže nastartovat naše smysli k vyšším výkonům. Zvyšuje pozornost, zrychluje reakce a rozšiřuje poznávací schopnosti. Kofein je ovšem ve své podstatě droga, na kterou si organizmus může zvyknout. Navíc zvyšuje krevní tlak, který je jedním z faktorů při vzniku srdečních chorob. Pokud se ale káva pije s mírou, jeden až dva šálky denně, může nám být i prospěšná. Kávová zrna vedle kofeinu obsahují přibližně dalších 200 složek, které mají na lidský organismus pozitivní vliv. Mezi prospěšné látky patří například přírodní antioxidanty. V kávě se jich nachází dokonce víc než v jiných potravinách, jako je ovoce, zelenina, víno, čaj, čokoláda apod.

 

Antioxidanty hrají v lidském těle významnou roli, neboť bojují s volnými radikály, které se v našem těle objevují v důsledku špatného stravování, stresu, pobytu ve znečištěném prostředí nebo nadměrného vystavení slunečnímu záření. Pokud je našem těle volných radikálů nadbytek, buňky v organizmu předčasně stárnou, tkáně se poškozují a mohou se objevit i různá onemocnění. Tomu dokáží zabránit právě antioxidanty. A nejen to. Významně snižují ukládání cholesterolu do cév, a tím ochraňují kardiovaskulární systém. Existují dokonce studie, které prokazující, že antioxidanty zabraňují vzniku některých nádorových onemocnění. Káva má tedy na organzmus stejné pozitivní účinky jako zelený čaj nebo červené víno.

 

Kolik šálků denně

Závislost na kofeinu může vzniknout v případě, že každý den vypijete více jak čtyři šálky. Nadměrným pití kávy se dá nazvat konzumace 12 a více šálků a pokud byste jich zvládli rovnou stovku, způsobíte si otravu. Kofein začne v těle působit za 1 – 2 hodiny poté, co se dostane do krve. Pokud tedy cítíte únavu, například během řízení, měli byste na 30 minut zastavit a vypít jednu až dvě kávy obsahující 150 mg kofeinu. Pak se pokuste na 15 min zdřímnout. Pokud se potřebujete maximálně soustředit a co nejvíce využít potenciál mozku k učení, pak dva šálky kávy vám zajistí dostatečnou bdělost a svěžest. Zároveň podpoří vybavování myšlenek a představivost.

Vzhledem k tomu, že káva mírně odvodňuje organizmus, pijte ji se sklenicí vody, abyste nahradili případný úbytek tekutin. Pokud vám káva způsobuje potíže, bolí vás po ní hlava, máte zrychlený puls, jste po ní více nervózní, pak můžete být na kofein přecitlivělý. V tomto případě pijte kávu bez kofeinu. Instantní bezkofeinová káva obsahuje nejvýše 0,3 % kofeinu. Ta je vhodná i pro těhotné. Kávu byste neměli pít ani při nadměrném stresu. Sám kofein zvyšuje v organismu hladinu dvou hormonů, jež se při stresu do krve uvolňují, a tím se účinky kávy a stresu násobí.