Navštivte nás i na

ČTENÍ O CVIČENÍ, VÝŽIVĚ A ZDRAVÉM ŽIVOTNÍM STYLU

Jste emoční jedlík?

 

Asi žádný člověk, žijící ve vyspělém světě, nejí pouze z hladu. Existuje nepřeberné množství důvodů, proč jíme - z hladu, pro chuť, protože je čas oběda, z nudy, kvůli tomu, že se trápíme, protože nám někdo něco k jídlu nabídl, protože oslavujeme, ale také často lidé jedí, když se cítí smutní, unavení, frustrovaní, osamělí či nenaplnění.

 

ČTĚTE TAKÉ:

Hladověním se hubnout nedá

Zdravé jídlo mi nechutná. Co s tím?

Záchvatové přejídání. Zbavte se ho!

 

Jíst kvůli tomu, že se cítíme špatně, není nutně špatné. Společnost nás navíc už od dětství učí jíst v nepříjemných situacích - když dítě pláče, dospělý ho utiší bonbóny, když se nám něco nepovede v práci, jdeme si obalit nervy do cukrárny, naštve nás partner, tak sníme kelímek zmrzliny na posezení.
   
Problém nastává v okamžiku, kdy neexistuje jiné řešení nepříjemných pocitů, než otevřená lednice.
   
Emoční jedení se řadí mezi poruchy přijmu potravy a je příbuzné se záchvatovitým přejídáním. U záchvatovitého přejídání člověk zahání jídlem stres, nudu i emoční vypětí. Při emočním jedení jí jedinec proto, aby se zbavil nepohody. Tím, že zafunguje biologická zpětná vazba, následuje ihned po konzumaci jídla uspokojení a úleva. Tato zpětná vazba je extrémně silná, dokonce mnohem silnější než následné výčitky svědomí kvůli narůstající hmotnosti. Člověk si zkrátka může tisíckrát slibovat, že už se kvůli psychické nepohodě nebude přejídat, ale tělo je mocnějším pánem - jakmile okamžitě po snědení sladkého nebo tučného jídla pocítí úlevu, nechce se tohoto uklidňujícího prostředku vzdát. Tím vzniká začarovaný kruh přejídání a většinou také následného omezování se v jídle ze strachu z nadváhy. Strach a nepříjemné pocity se svého těla pak člověka nutí použít osvědčenou metodu zbavení se napětí - jedení.
   
Pokud máte tendenci sahat po jídle při pocitech napětí, úzkosti, smutku či zlosti (pozor, někdy je velice těžké u sebe tyto pocity vůbec rozpoznat!), bojíte se nárůstu hmotnosti, svoje tělo bedlivě sledujete, honí vás nutkavé myšleny na jídlo, nedržíte přísné diety, neužíváte projímadla či diuretika (to patří k anorexii a bulimii) a po přejedení nehladovíte, jste pravděpodobně emoční jedlík.
   
Emočního jedení se nejlépe zbavíte tím, že budete jíst pravidelně - nepravidelnosti ve stravování rozhodí krevní cukr, to vede k nervozitě a nervozita k jedení. Stejně tak není vhodné jíst potraviny s vysokým glykemickým indexem.
   
Naučte se identifikovat negativní pocity - uvědomte si, co cítíte - je to smutek? nuda? beznaděj? frustrace? samota? křivda? nepochopení? vnitřní prázdnota? Jídlem duši nenasytíte, proto nesahejte po tabulce čokolády, ale zkuste některou z technik zvládání nepříjemných emocí.
   
Účinnou technikou pro vyrovnání se s nepříjemnými pocity je cvičení - uvolní svaly, stres i napětí, vyplaví se endorfiny a zabráníte přejídání. Popovídejte si s rodinou, přáteli, jděte se projít sami do lesa, pracujte, uklízejte, relaxujte.
   
Jestliže je problém dlouhodobý, vyzkoušeli jste všechno možné, ale problém je stále přítomný, neváhejte se obrátit na odborníka - vyhledejte psychoterapii, která Vám pomůže nepříjemné pocity odhalit a pracovat s nimi tak, aby byly zvládnutelné i se zavřenou spíží.

 

660x250_1.jpg

 

Autor: Veronika Červenková