Navštivte nás i na

ČTENÍ O CVIČENÍ, VÝŽIVĚ A ZDRAVÉM ŽIVOTNÍM STYLU

Jsou opravdu vhodné pufované chlebíčky při hubnutí?

V supermarketech je najdete hned vedle pečiva, na pultu, odkud na vás křičí, že jsou fit, light, slim, diet, racio, bio a kdovíco ještě. Pufované chlebíčky (lidově zvané polystyreny) se řadí mezi trvanlivé pečivo a mnozí mají za to, že pokud chtějí hubnout, bez nich to půjde jen stěží.

 

ČTĚTE TAKÉ:

Naučte se vybírat správné a zdravé pečivo!

Bezlepková strava neznamená zdravá výživa

Pečivo a dieta, jde to vůbec dohromady?

 

„Polystyrenové“ chlebíky se vyrábějí tzv. pufováním celých zrn (jsou skutečně celozrnné). Nejčastěji se setkáváme s těmi z rýže, kukuřice či pšenice, ale můžeme najít také s výrobky z amarantu i quinoi.

Během několika málo sekund se zrno vystaví velmi vysokému tlaku a teplotě nad 300° C. Zrníčka zvětší svůj objem, vysuší se, ale nutriční látky zůstanou zachované. Technologie pufování vznikla na začátku 90. let a umožnila boom snídaňovým cereáliím, rýžovým chlebům a dalším obilným produktům.

Stinnou stránkou pufování obilovin je fakt, že kvůli tomuto procesu rapidně vzroste jejich glykemický index. Kvůli němu pak stoupne hladina cukru v krvi, slinivka vyšle do boje inzulin, ten se o krevní cukr postará, ale vy dostanete za chvilku vlčí hlad, budete unavení a tělo si začne ve větší míře ukládat tukové rezervy.

Učiněným vlkem v beránčím rouše jsou pufované rýžové chlebíčky, které jsou polomáčené buď ve světlé nebo v tmavé polevě. Opět se tváří zdravě, ale složením nejsou ničím jiným, než čistým cukrem a tukem. Polevy bývají vyráběny ze ztužených tuků a i ty, jenž o sobě tvrdí, že jsou z jogurtu, ho ve skutečnosti obsahují zanedbatelné množství. Pokud tedy chcete hubnout a máte chuť na něco sladkého, těmto polomáčeným mlsům se určitě vyhněte velkým obloukem a zamiřte raději pro  ovoce nebo kvalitní hořkou čokoládu.

Doslazované a barvené rýžové burizony se staly stálicí českého trhu s potravinami - a jak jsou vytrvalé, tak jsou nezdravé. Obarvený cukr není vhodný pro dospělé a už vůbec ne pro děti.

Nic není černobílé, proto ani rýžové a kukuřičné chlebíky nepředstavují úplné zlo. Plusem pufování je nárůst podílu vlákniny v produktu, což jeho glykemický index zase trochu sníží. Výhodou také je, že polystyrenové chlebíky dlouho vydrží čerstvé, takže když nemáte čas nakupovat denně pečivo a doma máte jen polystyrenové kamarády, budou křupat i po delší době.

Jestli máte křupavé pufované chlebíčky rádi, nemusíte je ze svého jídelníčku vymazat úplně. Nikdy je nejezte samotné - abyste snížili jejich vysoký glykemický index, který při hubnutí dost vadí, doplňte je zdravými tuky, bílkovinami a vlákninou. Zkuste je třeba s pomazánkou z avokáda, šunkou a rajčaty nebo s kozím sýrem a rukolou.

Při nákupu pufovaných výrobků čtěte jejich složení i nutriční hodnoty. Vybírejte si takové produkty, které mají minimum přidané soli, vysoký podíl vlákniny a neobsahují sóju.
   
Polystyrenové chlebíčky se řadí mezi potraviny, jenž se jednu dobu těší velké oblibě, ale tu následující se na ně svaluje veškerá vina za obezitu a diabetes. Pravda, jako vždy, leží někde uprostřed. Není nutné ládovat se těmito výrobky od rána do večera, ale když si ho sem tam dáte, jistě vám neuškodí.



Autor: Veronika Staňková