Navštivte nás i na

ČTENÍ O CVIČENÍ, VÝŽIVĚ A ZDRAVÉM ŽIVOTNÍM STYLU

Při hubnutí nezapomínejte na jód

Věděli jste, že pokud se rozhodnete hubnout měla by vaše strava obsahovat dostatečné množství jódu? Jód totiž řídí veškeré látkové výměny v těle bez ohledu na cvičení nebo diety. Zrychluje metabolismus, pomáhá spalovat tuky a stabilizovat tělesnou hmotnost. Nadváha proto bývá častým důsledkem toho, že vám jód v těle chybí.

Nižší váha a pevné nervy
Jód je nezbytný pro tvorbu hormonů štítné žlázy, urychluje metabolismus, pomáhá spalovat přebytečný tuk, brání hromadění cholesterolu a stabilizuje tělesnou hmotnost. Má rovněž uklidňující účinky na nervovou soustavu, zlepšuje mentální funkce, kvalitu vlasů, pokožky, nehtů a zubů. Špatně fungující štítná žláza může způsobit  nejen obezitu, ale i zimnici, zácpu, nervozitu, sníženou imunitu, únavu i zvýšený výskyt některých nádorových onemocnění. Jód je také důležitý pro správný vývoj plodu a dítěte v raných obdobích života.

 

ČTĚTE TAKÉ:

Vyrýsovat postavu Vám pomohou sacharidové vlny

Hubnutí při nepravidelném pracovním režimu

Nejčastější chyby při hubnutí

 

Nesprávná kuchyňská úprava může jód zničit
Správný přísun jódu je základem zdravého organismu a optimální hmotnosti. Národy, jejíchž jídelníček je bohatý na jód, patří k těm štíhlejším. U nás mnoho Čechů mořské ryby bohužel pravidelně nejí, proto se v našich podmínkách jód přidává do soli a díky obohacování příkrmů dobytka je obsažen také v mase a mléce. Kuchyňskou úpravou se ale část jódu z potravin ztrácí. Platí, že čím šetrnější pokrm upravíte, tím více jódu v něm zůstane. 

Ani moc, ani málo

Doporučená denní dávka jódu pro dospělého člověka je nejméně 150 mikrogramů. Pestrá strava 5x denně bez mořských produktů ho tělu dodá jen asi 70 mikrogramů. Proto je dobré, když budete sledovat údaje na etiketách potravních doplňků a potravin, abyste organismu dodali správné množství jódu. Člověk by ho neměl mít nedostatek ani nadbytek.

Kde ho získat
Mezi základní přírodní zdroje jódu patří ryby, mořské plody a mořské řasy. V různé míře ho najdete v ovoci a zelenině. Tam jeho množství ale závisí na tom, jak byla na jód bohatá půda a kde ovoce a zelenina rostly. 


Autor: Monika Kuželová