Navštivte nás i na

ČTENÍ O CVIČENÍ, VÝŽIVĚ A ZDRAVÉM ŽIVOTNÍM STYLU

Jíte málo a nebo moc?

Jestliže se Vám nedaří hubnout, přibrat, nebo váhu udržet, nemusí být problém ve výběru těch správných potravin, ale v jejich množství. Zákon o zachování energie sice říká, že pokud budete přijímat méně energie, než vydáte, budete zákonitě hubnout, ale zdá se, že praxe často mluví jinak.

 

ČTĚTE TAKÉ:

Jak se ve stáří správně stravovat?

Hubnutí při nepravidelném pracovním režimu

Jak zahnat hlad a přitom nepřibrat

 

Lidé, kteří drží opakovaně diety, by mohli potvrdit, že po nějakém čase začne ubývání centimetrů v pase stagnovat, i když nejedí téměř nic a cvičí až do úmoru. Lidský organismus je totiž nastavený tak, aby stále udržoval určitou rovnováhu, tzv. homeostázu, ale také aby přežil i v náročných podmínkách nedostatku. Pro lidské tělo je tedy velmi nevýhodné v období nouze hubnout – naopak si musí co nejvíc tukových zásob uchovat, aby přežilo.

Metabolismus si lze představit jako kotel, do kterého přidáváte palivo. Když budete přikládat příliš mnoho dřeva, oheň zadusíte a hořet nebude. Pokud budete přikládat málo, plamen Vám vyhasne. Aby kotel dobře hořel, spaloval a vydával teplo, je nutné přikládat malá polínka, ale relativně často. Jezte proto malé porce, ale v pravidelných intervalech – jen tak si zajistíte běh metabolismu na plné obrátky.

Určit, zda jí člověk moc nebo málo je velice obtížné, protože množství potřebné energie závisí na pohlaví, věku, výšce, hmotnosti, množství aktivní svalové hmoty, bazálním metabolismu i fyzické aktivitě. Dnes již existuje spousta kalkulaček a vzorců (které můžete najít na internetu), jež Vám pomohou optimální kalorický příjem vypočítat, ale je nerealistické zjišťovat pak každý den, zda jste kvótu naplnili či nikoliv. Pro představu si můžete zkusit pár dní svůj příjem i výdej zapisovat a poté zhodnotit, zda je jídla akorát, příliš mnoho nebo naopak málo.

Údaj o doporučeném příjmu energie, který je běžně uvedený na obalech potravin, berte s velkou rezervou – většinou se jedná o 2000 kcal na den pro dospělého člověka. Jestliže jste ale žena, vážící kolem šedesáti kilogramů a celý den trávíte v kanceláři, tak byste při takovém kalorickém příjmu zákonitě nabírala. Naopak těžce fyzicky pracující muž by měl zcela jistě hlad.

Protože je lidské tělo vysoce přizpůsobivé, dokáže výkyvy v příjmu i výdeji energie po určitou dobu zvládat. Nebojte se, že po několika nezdravých a kalorických jídlech hrozivě přiberete – věřte Vašemu tělu, že nadmíru energie zvládne, a co nejdřív se vraťte zpět ke svému běžnému stravovacímu režimu. To samé funguje i naopak – nečekejte, že zhubnete po pár porcích zdravých a lehkých jídel. Na organismus má totiž největší vliv to, co děláme stále, pravidelně a dlouhodobě.

V případě, že máte problém jíst menší porce, trénujte. Jezte pomaleji a vnímejte pocity Vašeho žaludku. Při každém jídle zkuste alespoň něco nechat, i když jste byli jako malí nucení dojídat. Teď Vás nikdo peskovat za zbytky nebude a na Vaší hmotnosti se to zakrátko projeví.
Stravování je věda a nestačí hlídat si jen množství přijaté potravy a vydané energie, ale také poměr nutričních látek v jídlech i jejich správné načasování.

Nepřejídejte se, ale ani nedovolte, abyste se kvůli miniaturním porcím ocitli na pokraji svých sil. Jídlo je palivo, které tělu dodáváme, abychom mohli pracovat, sportovat, bavit se s přáteli, užívat si rodinu a žít kvalitní a aktivní život.


Autor: Veronika Staňková