Navštivte nás i na

ČTENÍ O CVIČENÍ, VÝŽIVĚ A ZDRAVÉM ŽIVOTNÍM STYLU

Čím bohatší aroma, tím chutnější jídlo

Čím jídlo lépe ochutíte, tím méně potřebujete tuku, aby dobře chutnalo. Nabízíme vám šest zaručených tipů, jak toho dosáhnout.

 

1.    Zahrňte do jídelníčku čerstvé sezónní ovoce a uzrálou zeleninu, a jejichž aroma nebude mít konkurenci.

 

2.    Dejte přednost receptům s vašimi oblíbenými druhy koření a bylinkami, čerstvými i sušenými.

 

3.    Do připravovaných jídle přidávejte cibuli nebo česnek, budou aromatičtější a zdravější. Pečením změknou a vynikne jejich nasládlá chuť.

 

4.    Omáčky ochuťte trochou vína, sherry nebo octa, nemusíte pak přidávat tuk. Omáčku zvolna vařte, dokud se trochu nevypaří, aby její chuť více vynikla.

 

5.    Sušené houby namočte a přidávejte je do pikantních jídel, dodají jim zvláštní příchuť. Tekutina, ve které byly houby namočeny, se výborně hodí do polévky.

 

6.    Miso (fermentovaná pasta ze sojových bobů) přidávejte do polévek, dušených pokrmů a zálivek (dresinků), použít ji můžete do omáček k osmahnuté zelenině nebo nudlím. Miso obvykle najdete v prodejnách zdravé výživy.

 

Vůně je důležitá

 

V pokrmech a nápojích můžete terapeuticky využít i vůni. Řada přírodních substancí, které se používají při vaření se řadí mezi v lékařství využívané byliny. Už jen to, že je sníte, může mít úžasné preventivní a léčivé účinky. Výživné vlastnosti vůní byly známy už ve starém Řecku a Římě, kde se bez vůní neobešla žádná hostina. Hosté dostávali u vchodu květinové věnce a během jídla byly po stole rozestaveny nádoby s vonnými esencemi. Vůně byly vyhledávány, protože povzbuzují chuť k jídlu a údajně i zlepšují chuť nápojů. Řekové přimíchávali aromatické byliny do vín, například do vína z ostrova Thasos, které miloval Aristofanes. Římané zbožňovali vonná vína, zejména myrhové.

Ve Francii mnoho lékařů doporučuje víno v mírném množství pro zachování dobrého zdraví. Přitom jde jak o jeho požívání, tak o vdechování jeho výparů. Fyziologové ukázali úzkou spojitost mezi chutí a čichem: léčebných vlastností potravin a nápojů můžeme užívat současně jejich požíváním i vdechováním.

 

Chcete-li správně využít potravinových aromat, vyberte si nápoje, potraviny a koření, která vám vyhovují. Během jídla pokrm vědomě vychutnávejte. Obsah svého talíře či nápoj, který se chystáte pít, si podrobně prohlédněte, abyste do něj zcela pronikli - jídlo musí být rozkoš, opravdová meditace všech smyslů. Potom po několik minut vnímejte vůni jídla nebo nápoje, abyste pomocí svého čichu využili část jeho léčebných vlastností. Zvláštní pozornost věnujte koření, jeho vůni a chuti.

 

 

Zdroj: Pečujeme o své tělo, nakladatelství Reader´s Digest Výběr