Navštivte nás i na

ČTENÍ O CVIČENÍ, VÝŽIVĚ A ZDRAVÉM ŽIVOTNÍM STYLU

Co jíst před a po cvičení

Pravidelné cvičení je polovinou úspěchu na cestě k Vaší vysněné postavě. Druhou polovinou je dobře sestavený jídelníček. Můžete se vyhýbat kalorickým a nezdravým dobrotám, ale výsledky se i přesto nemusí dostavit. Velmi důležité je totiž skloubit cvičení a stravování tak, aby obojí podpořilo Vaši snahu.

Prvním důležitým faktorem, který hraje roli, je čas. Pokud cvičíte hned ráno po probuzení, nemusíte vydatně snídat, ale je nezbytně nutné doplnit tekutiny. Cvičením nalačno s největší pravděpodobností spalování tuku nijak nepodpoříte, ale pokud Vám to tak vyhovuje a nebudete cvičit příliš intenzivně, tak si tím ani neuškodíte.

Často mívají ženy ráno nižší hladinu cukru v krvi a bez snídaně by se jim při cvičení mohlo udělat špatně. Pokud k takovým jedincům patříte i Vy, dejte si alespoň lehce stravitelné ovoce, jako je banán, kousek jablka nebo ovocný jogurt.

 

ČTĚTE TAKÉ:

Trávení bez chemie

Zhubnete s ovocem?

Zdravý jídelníček je polovina úspěchu k vytoužené postavě

 

Před cvičením v průběhu dne nejezte tak dlouho, aby Vám nebylo těžko. Většinou stačí dvě až tři hodiny, v závislosti na tom, co sníte. Před tréninkem je vhodné skombinovat v jídle složité i jednoduché sacharidy s malým množstvím bílkovin. Konkrétně by to mohl být například ovocný jogurt s celozrnnými chlebíčky, ovesná kaše s ovocem a tvarohem nebo celozrnná houska se šunkou a jablko. Jednoduché cukry Vám dodají energii hned, složité zajistí vytrvalost v průběhu cvičení, bílkoviny zase ochrání vaše svaly. 

Ještě důležitější, než jídlo před cvičením, je jídlo po cvičení. Na tom totiž záleží, zda bude Vaše tělo budovat svalovou hmotu nebo schraňovat tukové rezervy.

Po fyzické zátěži jsou energetické zásoby Vašeho těla vyčerpané. Proto je nutné je opět doplnit, aby nedocházelo k úbytku svalů, ale jen tukové tkáně. I když chcete hubnout, zapomeňte na to, že by bylo lepší po cvičení večer už nic nejíst. Tím by se Vaše tělo dostalo do poplašného režimu, kdy je nutné naopak tukové zásoby schraňovat, stejně, jako při hladovění.

Po sportovním výkonu se snažte najíst přibližně do hodiny. Pokud máte hlad a chuť hned, klidně si něco dejte. Právě bezprostředně po cvičení máte ideální příležitost dopřát si sladké pečivo nebo kousek čokolády. Vaše svaly tyto jednoduché cukry s radostí uvítají. Dál je nutné dopřát svalům především bílkoviny, ale také komplexní sacharidy, které najdete třeba v celozrnných produktech a luštěninách.

Když chcete hubnout a sportujete večer, snažte se sníst jídlo s minimálním obsahem sacharidů, ale se spoustou kvalitních bílkovin. Dejte si kuřecí prsa, neochucený tvaroh nebo sýr cottage se zeleninou.

V průběhu dne také dostatečně pijte nesycené, neslazené nápoje. Při běžném cvičení Vám bude stačit obyčejná voda, ale pokud plánujete námahu, delší, než devadesát minut, sáhněte spíš po iontovém nápoji, který je běžně k dostání ve fitness centrech.