Navštivte nás i na

ČTENÍ O CVIČENÍ, VÝŽIVĚ A ZDRAVÉM ŽIVOTNÍM STYLU

Jídlo jako odměna, jídlo jako trest

Jídlo už dlouho není pro lidi jen zdrojem energie. V našich životech plní spoustu různých rolí - pomáhá nám sbližovat se, vyjadřovat náklonnost k druhým, zahání nudu, léčí bolesti a smutky, účastní se oslav a veselí, vytváří nám pohodu, přináší pocity bezpečí, ale také může být původcem výčitek svědomí, zdravotních potíží i konfliktů.

Využívat jídlo jako odměnu je celkem běžné. Už od dětství se učíme, že když se nám něco podaří, oslavíme to něčím dobrým. Za hezké vysvědčení se chodí do cukrárny, na oslavu narozenin a výročí jdeme na dobrou večeři a po náročném pracovním dni si dáme něco sladkého, i když víme, že to neprospěje ani našemu zdraví, ani postavě.


ČTĚTE TAKÉ:

Potřebujete se rychle a zdravě najíst? My víme, co si připravit.

Jak odmítnout jídlo

Přílohy k jídlu - ano nebo ne?

 

Problém nastává v momentě, kdy neexistuje jiný systém odměn, než je právě jídlo. Zamyslete se proto nad situacemi, kdy se odměňujete nebo oceňujete pochutinami Vy sami, a kdy hodnotíte jídlem druhé.  Pokud je takových příležitostí většina, zpozorněte a zkuste svoje návyky změnit dřív, než Vám takové „radosti“ způsobí zdravotní potíže, nadváhu či dokonce obezitu. Sepište si seznam činností, které Vám dělají radost, a které by mohly jídlo nahradit. Dejte přitom pozor na to, aby byly náhradní odměny stejně tak uspokojující, jako jsou oblíbené dortíčky nebo hranolky.

Nečekejte, že se například sport stane tak lákavým, jako je návštěva pekárny – jedení je pasivní činnost a nevyžaduje mnoho úsilí. Kompenzace by proto mohla mít například podobu dlouhé sprchy, poležení na pohovce s dobrou kávou, zhlédnutí pěkného filmu nebo krátké relaxační cvičení. Koupit si něco hezkého také není na škodu.

Pokud se přece jen rozhodnete odměnit se jídlem, dejte si něco opravdu kvalitního, co si běžně nedopřáváte – zajděte si na vyhlášený steak, kupte si pro radost luxusní sýr nebo třeba pár čokoládových pralinek ve specializované čokoládovně.

Jídlo jako trest používáme stejně běžně, jako odměnu, ale mnohem méně si to uvědomujeme. Každým smaženým, přeslazeným nebo průmyslově upraveným pokrmem trestáme své tělo a ještě máme pocit, že si taková jídla užíváme. Mnohem častěji však v dlouhodobém horizontu budí výčitky svědomí, pochyby o síle vůle i schopnosti změnit svůj životní styl.

V extrémním případě představuje trestání se jídlem projev poruchy příjmu potravy a narušeného sebehodnocení. Lidé, kteří poruší dietu nebo mají sklony k záchvatovitému přejídání, pak často jedí až do chvíle, kdy cítí fyzickou bolest v žaludku. Bolestí se trestají za to, že nebyli dost silní a vytrvalí. Takové potíže rozhodně patří do rukou psychologů, protože jejich kořeny bývají dost hluboké.

Než začnete na oslavu jíst, rozmyslete si, zda Vám dané jídlo udělá opravdu takovou radost, a zda by nešel najít jiný způsob, jak se odměnit. Zkuste příště úspěch oslavit třeba návštěvou divadla, kina, zajděte si na masáž, ke kadeřnici nebo na kosmetiku.
Pokud máte děti, odměňujte je jídlem opravdu výjimečně. Místo bonbonů a čokolády jim nabízejte ovoce, zeleninu a oříšky a neučte je používat potraviny jako prostředek k uklidnění se nebo pro zahnání nudy. Návyky, získané v dětství, lze v dospělosti měnit jen velmi těžko.


Autor: Veronika Staňková