Navštivte nás i na

ČTENÍ O CVIČENÍ, VÝŽIVĚ A ZDRAVÉM ŽIVOTNÍM STYLU

Chcete zhubnout? Jezte zdravě a správně.

Ačkoliv byly na téma stravování při hubnutí napsány již stohy textů, někteří lidé se stále snaží redukovat nadbytečné kilogramy hladovkami, extrémním omezováním kalorického příjmu, nevhodnými a nesmyslnými dietami nebo nadměrným cvičením. Klíčem k hubnutí je přitom naopak výživné, pravidelné a časté jedení, vhodně skloubené s pohybem.

 

ČTĚTE TAKÉ:

Jak se ve stáří správně stravovat

Hubnutí při nepravidelném pracovním režimu

Udělejte si čas na jídlo

 

Především ti, kteří během života opakovaně drželi různé diety, se bojí pravidelného jídla, protože mají pocit, že budou zákonitě přibírat. Spousta lidí není zvyklá jíst po třech hodinách, a když pak mají takovou frekvenci ve stravování dodržovat, cítí se nafouklí a přeplnění.

Organismus, který byl dlouhé roky navyklý na nepravidelnost v jídle, dlouhé intervaly mezi jednotlivými chody a nedostatek pohybu, většinou na pravidelné jídlo nedokáže zareagovat pozitivně ihned. Je nutné smířit se s tím, že bude potřeba určité adaptační období, ve kterém se metabolismus pomalu přizpůsobí novému stylu stravování, přestane se bát o každou kalorii a rozběhne se na plné obrátky. Při hubnutí je klíčové toto období vydržet a nepolevovat. Je dokonce možné, že opravdu v prvních několika dnech hmotnost přechodně stoupne, ale nesmíte se tím nechat odradit, protože jinak se z bludného kruhu přibírání a hubnutí nedostanete.

Po zahájení dodržování nového, rozumného jídelníčku se nevažte. Počkejte alespoň dva týdny až měsíc, než budete zkoumat své výsledky. Zaměřte se spíš na kvalitu stravy a na pocit, který ze sebe budete mít.

Mnoho hubnoucích programů slibuje redukci váhy bez hladu. To však v praxi nikdy není možné, protože v momentě, kdy Vaše tělo dostane méně energie nebo přijme energii v jiné podobě, než je zvyklé, se bude zákonitě o další kalorie hlásit. Větším problémem bývají spíš chutě na určité druhy potravin, ale věřte tomu, že když je jídelníček opravdu vyvážený a pestrý, chutě časem pominou. Chuť je spíš psychologický fenomén a je třeba přijmout fakt, že zákusek po obědě nepotřebuje naše tělo, ale spíš náš mozek, protože jsme se to tak naučili.

Co se týče stravy samotné, nesnažte se experimentovat a spoléhat na nové, převratné novinky na trhu. Většina z nich pouze těží z toho, že lidé potřebují a chtějí hubnout a jsou za to ochotní zaplatit horentní sumy, jen, aby se nemuseli příliš namáhat.

Ráno začněte snídaní v podobě komplexních sacharidů (jako jsou ovesné vločky, špaldová kaše či celozrnné pečivo), které doplníte bílkovinou (jogurt, šunka, sýr), vlákninou (ovoce a zelenina) a zdravými tuky (ořechy, semena). Po třech hodinách si dejte k dopolední svačině jeden kus ovoce nebo malý bílý jogurt. Za další tři hodiny obědvejte opět složité cukry s libovými proteiny. Po obědě určitě vynechte dezert. Odpolední svačinu volte podle toho, zda jdete cvičit nebo ne. Pokud ano, můžete si dopřát svačinu bohatší, protože energii využijete. Večer sacharidy omezte a dejte si třeba salát s kuřecím masem.

V době hubnutí neslaďte kávu ani čaj, vynechejte limonády i džusy, nejezte nic smaženého, omezte konzumaci polotovarů a bílé mouky i cukru.

Celozrnné pečivo, suchary, těstoviny, brambory a ovoce večer už také nejezte. Jsou sice zdravé, ale obsahují převážně sacharidy, které už nestihnete spálit.

Hubnutí není jednoduché, protože jsme evolučně nastaveni spíš na schraňování energie. Někdy však stačí malé změny v jídelníčku a první úspěchy se dostaví, tak to nevzdávejte!


Autor: Veronika Staňková