Navštivte nás i na

ČTENÍ O CVIČENÍ, VÝŽIVĚ A ZDRAVÉM ŽIVOTNÍM STYLU

Sestavte si svůj zdravý jídelníček

Ať už chcete hubnout, přibírat nebo si hmotnost udržet, správně sestavený stravovací plán je základem. Existuje nepřeberné množství různých doporučení a ukázkových jídelníčků, které by vám měly pomoct ve vaší snaze, ale málokdy jsou tato doporučení proveditelná a někdy bývají také nesmyslná. Informací o stravování, dietách, kvalitě a výběru potravin je poslední dobou všude spousta, často jsou však protichůdné a lidé bývají všemi těmi radami zmateni. Zde se dozvíte základní principy pro sestavení optimálního jídelníčku, díky kterým můžete zdravě hubnout, váhu udržet, ale přitom nezruinovat svoje zdraví a peněženku.

1. Pravidelnost
To, že je dobré jíst pravidelně, v ideálním případě po třech hodinách, není výmyslem ženských časopisů. Toto doporučení vychází ze znalostí fyziologie lidského těla a trávení, které nejlépe funguje, pokud je stimulováno menšími dávkami živin, ale v kratších intervalech. Metabolismus člověka funguje podobně jako kotel – když do něho přiložíte moc dřeva najednou, plamen zhasne. Naopak nejlépe hoří, když přikládáte menší množství paliva, avšak častěji.
Tříhodinový interval mezi jídly zase vychází ze znalosti délky glykemické křivky u zdravého člověka. Je to tedy doba, kdy cukr v krvi pomalu klesá a je proto nutné živiny opět doplnit, aby nedošlo k rozkolísání hladiny cukru a záchvatům vlčího hladu.

2. Pestrost
Zamyslete se nad sortimentem potravin, které nakupujete. Jestliže se na Vašem nákupním seznamu opakují stále ty stejné položky, zkuste to změnit. Člověk je všežravec -  měl by tedy jíst vše, ale v rozumné míře. Obohaťte váš jídelníček novými chutěmi, experimentujte a občas sáhněte po potravinách, které běžně nekupujete. Čím je složení stravy pestřejší, tím je větší pravděpodobnost, že bude mít Váš organismus z přijatých živin užitek a bude lépe fungovat. Učte se vařit nová jídla a poznávat nové chutě, ale snažte se také o pestrost barev na Vašem talíři. Představte si, jak vypadá talíř žlutých hranolek se žlutým smaženým sýrem – a jak vypadá salát z červených rajčat, žluté papriky, zelených okurek, černých oliv a šťavnatého tuňáka!

3. Sezonně a lokálně
V dnešní době je zcela běžné, že v lednu seženete rajčata a v létě dýně, že jsou po celý rok k dostání prakticky ty stejné potraviny, ale také, že můžete jíst ananas ze Srí Lanky, sojové boby z Číny a dát si kávu z Kuby. Na rozmanitém výběru není nic špatného, ale každý by měl vědět, odkud jídlo, které jí, pochází. Představte si například, kolik živin obsahují v únoru jahody, dovezené z druhého konce planety, pěstované bez denního světla, týden převážené, týden skladované – moc ne. Lidský organismus navíc sezonní a v daném místě vypěstované potraviny také lépe tráví, protože je rovněž ovlivněn podnebím, ve kterém žije.

4. Selským rozumem
Univerzální návody, doporučení a jídelníčky nikdy nemohou fungovat, protože každý člověk je jiný a každému vyhovuje něco jiného. Vyplatí se, alespoň na chvíli se nad svým stravováním zamyslet a použít pověstný „selský rozum“. Doporučuje se například, nejíst 3-4 hodiny před spaním. Sníst dva chleby se sádlem a škvarkami a jít si lehnout opravdu není dobrý nápad, ale pokud se vrátíte z cvičební lekce, dáte si kousek mrkve a cottage a jdete spát, naopak svému tělu jen prospějete. Celozrnná mouka je sice zdravá, ale pokud víte, že vám působí nadýmání a špatně ji trávíte, není nic rozumnějšího, než se jí vyhnout.

Při sestavování svého vlastního jídelníčku myslete tedy na to, aby byl zdravý, pestrý, vyvážený, chutný a rozumný. To, že jíte správně, poznáte pak tak, že vám po jídle bude lépe, než před ním, budete mít dostatek energie, ale přitom nebudou přibývat čísla na váze, ani centimetry v pase.


Autor: Veronika Červeková