Navštivte nás i na

ČTENÍ O CVIČENÍ, VÝŽIVĚ A ZDRAVÉM ŽIVOTNÍM STYLU

Jak snížit hladinu škodlivého LDL cholesterolu přirozenou cestou

Cholesterol je zcela přirozená látka, přítomná v lidském těle, ale i v tělech jiných živočichů (korýšů, měkkýšů). Ve své podstatě není nijak škodlivý - pomáhá tvořit buněčné membrány, hormony a podílí se také na využití vitamínu D.

 

ČTĚTE TAKÉ:

Jaké tuky a oleje do naší kuchyně?

Zdravé potraviny, které mají víc tuku než kobliha

Vláknina pomáhá hubnout. 8 nejzajímavějších faktů o vláknině.

 
Dělíme ho na tzv. LDL (low density lipoprotein) a HDL (high density lipoprotein) cholesterol. LDL je škodlivý, zatímco HDL je ten hodný, zdraví prospěšný. Důležité tedy je, aby jejich hodnoty byly vyrovnané.
   
Při zvýšené hladině LDL cholesterolu v krvi (nad 5,00 mmol/l) hrozí kardiovaskulární potíže, které sice nebolí, ale o to jsou zákeřnější - mohou rovnou zabíjet.
   
Cholesterol si vyrábí naše tělo samo v játrech, takže jeho konzumace prostřednictvím jídla by měla být umírněná.
   
Pokud zjistíte, že máte hladinu cholesterolu v krvi zvýšenou, nevrhejte se hned po lékařském předpisu na statiny (léky na zvýšený cholesterol) - v první řadě udělejte něco vy sami - upravte svůj jídelníček a začněte se pravidelně hýbat.
   
Zde najdete několik tipů, jak na stravování:

Omezte sacharidy - nízkotučná dieta s vysokým podílem sacharidů ani zdaleka nesnižuje riziko srdečně - cévních onemocnění. Srdci i cévám neškodí umírněná konzumace nasycených tuků, jak se v minulosti nesprávně tvrdilo, ale strava bohatá na jednoduchý cukr.

Jezte vejce i máslo - vaječný žloutek v sobě skrývá jak hodný, tak zlý cholesterol. Navíc disponuje fosfolipidem lecitinem, který jeho hladinu snižuje. Vajec se proto vůbec bát nemusíte. V másle sice převládají nasycené mastné kyseliny se středně dlouhým řetězcem, ale bylo prokázáno, že ty nijak zdraví neškodí - naše tělo je na tento typ tuku zvyklý a dobře si s ním poradí.

Zapomeňte na - uzeniny, margaríny, koblihy, listové těsto, lacinou čokoládu i sušenky - jsou často nabité tzv. trans - mastnými kyselinami, jenž vznikají při nešetrných technologických postupech a nejen, že zvedají hladinu cholesterolu v krvi, ale také mohou podpořit rakovinné bujení. V případě margarínů je sice u těch kvalitních už nenajdete, ale proč byste si mazali chléb něčím tak umělým a chemickým, když si můžete pochutnat na pravém másle?

Dejte si ryby, ořechy a semínka
- to, že v sobě ukrývají bohatství v podobě omega 3 nenasycených mastných kyselin, ví snad už skoro každý. Proto povinně do každé kaše přisypte chia a lněná semínka a aspoň jednou týdně si upečte lososa, nebo si kupte kapsle s rybím olejem.

Vsaďte na vlákninu - jezte zeleninu a luštěniny. Vláknina, která je v zelenině, ovoci i luštěninách obsažená, pomůže hladinu cholesterolu účinně snížit.

Zkuste lecitin - pořiďte si doplněk stravy, kde je lecitin kombinovaný s denní dávkou základních vitamínů a s rostlinnými steroly, které cholesterol umí na sebe navázat. Lecitin vám pomůže v boji proti vysokému cholesterolu.

 

660x250_1.jpg

 

Autor: Veronika Červenková