Navštivte nás i na

ČTENÍ O CVIČENÍ, VÝŽIVĚ A ZDRAVÉM ŽIVOTNÍM STYLU

Jak se zbavit vyčerpání a získat energii přirozenou cestou?

Energie je život. Když ji nemáme, nehýbeme se, nesportujeme, nebavíme se, pracujeme neefektivně a máme špatnou náladu. Aby naše tělo bylo schopné energii vydávat, musí energii ve správné formě přijímat - a tou správnou formou je zdravé a čerstvé jídlo, šetrně zpracované a konzumované v určitou denní dobu.

 

ČTĚTE TAKÉ:

Vitamíny, minerály a doplňky stravy - co si vybrat?

Jak získat energii bez kofeinu

Proteiny - vše co o nich potřebujete vědět

 

Náš organismus využívá jako zdroj energie glukózu, která je dopravována do každé buňky těla. V okamžiku, kdy glukóza dojde, se energie začne čerpat ze zásobního glykogenu (ten je uložený ve svalech a játrech a vystačí asi na 60 - 90 minut střední zátěže) a tukových buněk (ty najdeme i tam, kde bychom je rádi oželeli a jsou prakticky nevyčerpatelné).

Abyste měli energie a síly dostatek, držte se následujících tipů:

Snídejte bílkoviny - když sní člověk pokrm s vysokým podílem sacharidů a ty se uvolní do krevního oběhu, slinivka vyšle na pomoc inzulín, který se postará o snížení hladiny cukru v krvi. Po jeho snížení přijde zákonitě únava. Abyste udrželi hladinu cukru v krvi na uzdě, dejte si ráno buď jen bílkoviny a zdravé tuky (např. vejce s ořechy), nebo sacharidovou snídani bílkovinami a tukem vždy doplňte (tzn. ovesnou kaši s medem a sušeným ovocem si smíchejte s tvarohem a zakápněte ořechovým máslem).

Nevyhýbejte se tuku - jednak neprovokuje slinivku, takže hladina cukru v krvi nekolísá, ale je také důležitý pro správnou funkci mozku i vstřebávání vitamínů. K dopolední i odpolední svačině si proto dopřejte hrst mandlí, kešu ořechy, nesolené arašídy, slunečnicová semínka či kousek avokáda.

Ovoce s proteinem či tukem - ovoce je zdravé, nicméně v sobě skrývá spoustu jednoduchého cukru. Abyste se po něm necítili jako vyždímaný pomeranč, dejte si ho třeba s arašídovým máslem, sýrem cottage či poctivým jogurtem.

Pozor na sacharidy - řeklo by se, že když tělo využívá jako zdroj energie glukózu, tak po její konzumaci budeme aktivní a čilí. Plány nám ale opět zkazí inzulín. Pokud jste unavení, máte chuť na sladké a sacharidy nabité potraviny. Sáhnete tedy po koblize nebo rohlíku, energie se na chvilku dostaví, ale za okamžik zase poklesne. Čím víc sacharidů naráz sníte, tím víc unavení budete. Pokud jste tedy bez energie, sacharidy si dejte v omezeném množství a raději se zaměřte na příjem zdravých tuků a libových proteinů.

Káva a čaj - kofein a tein. Dva pomocníci, skrytí v těchto nápojích, jsou v podstatě zcela přírodní „nakopávače“. Jen to s jejich užíváním nepřehánějte a nenahrazujte jimi poctivé jídlo.

Voda - bez vody (a kyslíku) není tělo schopné přeměnit energii z jídla na energii pro práci svalů. Pijte dostatek vody a tělesné baterky se vám tak snadno nevybijí!

 

660x250_8.jpg

 

Autor: Veronika Červenková