Navštivte nás i na

ČTENÍ O CVIČENÍ, VÝŽIVĚ A ZDRAVÉM ŽIVOTNÍM STYLU

Víte, jak často jíst? My Vám poradíme!

Mělo by nás zajímat nejenom co jíst, ale také kdy to jíst. Základním požadavkem je jíst alespoň 5-6krát denně. Při redukci tuku roztáčejí krátké přestávky mezi jídly kola vašeho metabolismu. Přestože přijímáte méně energie, netrpíte hladem, stresem a nemáte nikdy tendenci se přejídat.

 

Asi 1 hodinu před cvičením je vhodné sníst nějaké předtréninkové jídlo. Tento „snack“ by měl obsahovat kvalitní komplexní sacharidy, bílkoviny a mírné množství tuku. Např. si dejte kousek ovoce a nízkotučný sýr cottage.

 

Do půl hodiny po cvičení byste měli přijmout porci sacharidů a bílkovin např. ve formě proteinového koktejlu a kousku ovoce nebo sendviče s krůtím masem nebo pečeného bramboru se sýrem cottage. Tato jídla mají za úkol doplnit vyčerpané palivo do svalů a nastartovat regeneraci svalstva.

 

Počítejte kalorie!
Při hubnutí si musíte být jisti, že přijmete méně kalorií, než jich stačíte spálit. Uvědomte si, že kromě „stavebních“ bílkovin potřebujete ještě trochu energie navíc, abyste zvládli zaměstnání a trénink. Denní potřeba energie v kcal se vypočítá podle jednoduchého vzorečku:


tělesná hmotnost v kg krát 24

 

Čísla jsou pouze teoretická, přívod energie musíte přizpůsobit vašim individuálním vlastnostem. Když se hubnutí zastaví, přidejte 200 až 300 kcal denně např. na dva dny, a pak zase příjem energie přiškrťte.

 

Zdraví především
Chybou někdy je, že se na jídlo díváme jen jako na nástroj k redukci nadváhy. Jídlo je však především prostředkem na udržení zdraví – základního předpokladu k jakékoliv činnosti. Když drasticky omezíte přívod tuků nebo sacharidů, uvědomte si, o kolik vitaminů, minerálů a antioxidantů jste tím tělo připravili! Položte si také otázku, zda máte ještě k dispozici dostatek energie k pokrytí tréninkových výdajů. Zdravá výživa je také předpokladem zdravých kloubů, hladké pokožky a bezproblémových duševních funkcí.

 

Krok za krokem
Nečekejte výrazné změny postavy, když sníte první porce ovesných vloček nebo vaječných bílků. Vydejte se na cestu, složenou z malých úseků, po které půjdete pomalu, ale vytrvale, dokud nedosáhnete svého cíle. Příliš velká dychtivost, netrpělivost a spěch se nevyplatí. Vedou jen ke zbytečnému stresování, jehož důsledkem je přetrénování a zdravotní problémy. Vnímejte výživu jako nerozlučného partnera, který vás na této cestě bude doprovázet každým okamžikem.

 

Učiňte stravování zodpovědným nejenom za dodávání stavebních látek, energie a živin, ale i za chuťové požitky, dobrou náladu a celkové zdraví!

 

Autor: Ing. Ivan Mach