Navštivte nás i na

ČTENÍ O CVIČENÍ, VÝŽIVĚ A ZDRAVÉM ŽIVOTNÍM STYLU

Zhubnete s ovocem?

O ovoci existuje řada faktických informací, ale i pověr. Můžete se setkat s dietami, které jsou založené právě na konzumaci různých druhů ovoce či pití ovocných nápojů. Dokáže tedy ovoce opravdu významně zredukovat naši váhu nebo jej máme raději vyřadit z jídelníčku, protože obsahuje velké množství cukru? Co je pravda a co lež?

 

Jenom ovoce nestačí

 

Jedno je jisté, pravidelná konzumace ovoce je potřebná a to i při redukční dietě. Jen musíte vědět, jaké druhy jsou pro vás lepší a kolik ovoce můžete za den sníst. Určitě ale nejsou vhodné diety, které se skládají pouze z ovoce, neboť neobsahují dostatek bílkovin. Díky tomu byste během hubnutí zbytečně ztráceli svalovou hmotu.

 

Důležité je množství, druh a zralost

 

Ovoce je ve stravě velmi důležité, protože tělu dodává řadu vitamínů, minerálních látek a vlákninu. Obsahuje především jednoduché cukry a s výjimkou avokáda je chudé na tuky a bílkoviny. Nedá se jednoznačně říci, které druhy jsou zdravější a pro organismus prospěšnějí, proto nejlépe uděláte, když budete ovoce střídat. Hlídejte si ale jeho množství. Sníst kilo jablek za den není nejlepší nápad. Úplně postačí zkonzumovat dvě až tři jablka, hrušky nebo pomeranče za den. Jahody, maliny, třešně apod. by neměly ve vašem jídelníčku přesáhnout 150 g denně. 

 

ČTĚTE TAKÉ:

Cvičení k rychlé a snadné relaxaci.

20 důvodů k pohybu.

Nejprodávanější potravinové doplňky z Anglie u nás.

 

Výše glykemického indexu

 

Vhodnost ovoce pro redukční dietu se odvíjí také od glykemického indexu (GI), který udává, jak rychle přechází cukr z potraviny do krve. Proto během redukční diety vybírejte potraviny s nízkým nebo středním GI, což většina druhů ovoce v syrovém stavu splňuje. Vhodné jsou jahody, borůvky, rebarbora, maliny, ostružiny, broskve, nektarinky, jablka, třešně, višně, hrušky nebo třeba švestky. Pochutnat si můžete i na exotických druzích ovoce, jako jsou papája, grep, pomelo, pomeranče, mandarinky, ananas, mango, kiwi, lichi apod. Pozor ale na banány nebo hroznové víno, ty už mají vyšší GI a pro hubnutí nejsou zrovna vhodné. Také se vyhněte přezrálému ovoci. Nejenže se zráním zvyšuje glykemický index, ale i jeho energetická hodnota.

 

Ovoce a mléčné výrobky

 

Ovoce můžete kromě toho kombinovat například s jogurtem nebo tvarohem obsahující bílkoviny a tuk. Snížíte tím nejen glykemický index pokrmu, ale zasytíte se tak na mnohem delší dobu.

 

Upravované ovoce

 

Ovoce je vždy nejlepší jíst v syrovém stavu. Kandované a sušené ovoce, různá pyré nebo kompoty totiž při samotné úpravě ztrácejí vitamíny, enzymy a minerální látky. Kromě toho také dochází ke zvyšování glykemického indexu a přidáním cukru i k navyšování energetické hodnoty. Sušené ovoce mívá například přes 1000 kJ na 100 gramů, čemuž odpovídá 50-70 gramů jednoduchého cukru. Pokud si ale váhu udržujete a nechcete ji snižovat, pak sušeným ovocem nejlépe zaženete chuť na sladké. Kromě toho dokáže tělu dodat rychle energii, pokud je třeba, čehož využívají zejména sportovci.

 

Co byste měli vědět

 

Ačkoliv má ovoce vysoký obsah vody a nízkou koncentraci energie, rozhodně jej nekonzumujte večer, neboť obsažené sacharidy jsou rychlým zdrojem energie, kterou spotřebujete více v průběhu dne než večer, kdy se chystáte ke spánku.