Navštivte nás i na

ČTENÍ O CVIČENÍ, VÝŽIVĚ A ZDRAVÉM ŽIVOTNÍM STYLU

Hubnutí při nepravidelném pracovním režimu

Lidem pracující ve směnném provozu se hubne obtížněji než těm, kteří mají zaměstnání s klasickou pracovní dobou. Organismus totiž zatěžují přehozené biorytmy a nedostatek spánku. Úbytek váhy navíc komplikuje nepravidelné stravování během dvanáctihodinových směn. Jak si poradit s redukcí kilogramů, když pracujete na směny?

Nepravidelný pracovní režim versus hubnutí

„Při sestavování stravovacích plánů je důležité zaměřit se na vytvoření takového jídelníčku, který bude co nejvíce podobný vašemu běžnému stravování,“ radí PhDr. Karolína Hlavatá, Ph.D. Během směny nesmíte zapomínat především na dostatečný přísun tekutin, bez těch se tělo nadbytečných kilogramů nezbaví. Ideální jsou ovocné nebo zelené čaje, stolní vody ochucené kapkou citrónu, občas džus naředěný vodou. Rada: mějte neustále láhev s nápojem na očích, nebudete tak zapomínat pravidelně doplňovat tekutiny.

Noste si s sebou jídlo
Připravte si na pracovní směnu pokrmy – hlavní jídlo a svačinu. Nezapomínejte na ovoce a zeleninu. Strava by měla být vyvážená. Vyhnete se tak nekontrolovatelnému příjmu prázdných kalorií. 

 

ČTĚTE TAKÉ:

Nejčastější chyby při hubnutí

Jak si správně rozvrhnout jídlo během dne (noci)

Velká jarní detoxikace

 

Denní směny
Při dvanáctihodinových směnách je důležité rozdělit si jídlo do několika porcí během celého dne. Interval mezi nimi by měl být cca dvě až tři hodiny, nejpozději se najezte po čtyřech hodinách od předchozího jídla. Mezi snídaní, obědem a večeří je vhodné zařadit malé svačiny, které se dají sníst relativně rychle. Žádný zaměstnavatel by vám neměl bránit tento pravidelný stravovací režim dodržovat.

Dodržujte sedm zásad:
1. Do hodiny po probuzení se nasnídejte.
2. Za dvě až tři hodiny snězte malou svačinu – nejlépe ovoce, zeleninu nebo polotučný bílý jogurt.
3. Nezapomínejte na oběd.
4. Po dvou až třech hodinách od oběda by měla opět následovat další malá svačina. Není problém prodloužit interval mezi hlavními jídly tak, že zařadíte dvě malé svačiny za sebou.
5. K večeři volte lehké pokrmy.
6. Dvě hodiny po večeři může následovat druhá malá večeře, např. měkký tvaroh se zeleninou či malá porce ovoce.
7. Mezi druhou večeří a spánkem je dobré dodržovat rozestup minimálně dvě hodiny, aby měl organismus čas trávit.

Noční směny
Práce v noci je pro tělo nepřirozená, podceňovat stravovací režim se proto nevyplácí. Největším omylem je celou pracovní dobu hladovět a po příchodu ze služby sníst velkou snídani a jít spát. Během noci je třeba jíst pravidelně. Rozepište si průběh stravování podle toho, kdy vstáváte, kdy uléháte, kdy obvykle snídáte, obědváte, večeříte apod. Vytvoříte si tak pravidelný režim, který je nejlepším pomocníkem při snižování nadváhy,“ radí nutriční terapeutka Hlavatá.

Vyhněte se hladu
Zkuste jíst každé 3 – 4 hodiny a v noci konzumujte spíše lehčí jídla. Do jídelníčku můžete zařadit jogurty, těstovinové nebo zeleninové saláty. Pokud máte sedavé zaměstnání, stačí během noční pracovní doby jíst malé porce odpovídající spíše svačinám. Nezapomínejte, že nikdy nesmíte hladovět. Poslední lehčí a menší pokrm byste měli konzumovat 2 – 3 hodiny před ranním spánkem.


Autor: Monika Kuželová