Navštivte nás i na

ČTENÍ O CVIČENÍ, VÝŽIVĚ A ZDRAVÉM ŽIVOTNÍM STYLU

Exotické ovoce: Šťavnaté pochoutky plné zdraví

V zimě to začne v obchodech vypadat jak na tropické plantáži. Pulty zdobí ananasy, pomela, manga, papáji a další exotické plody, které nás lákají dopřát si je alespoň teď. Víte, jak mohou přispět k vašemu zdraví a stojí za to do nich investovat?

Mnoho lidí se už naučilo dávat přednost sezónním potravinám. Na jaře mlsáme chřest, začátkem léta jahody a na podzim vaříme litry dýňových polévek. Co ale v zimě? Z dalekých teplých krajin na naše pulty doputují záhadné exotické plody, které lákají alespoň barvami a tvary, když už ne cenou. Máme si dopřát liči, manga či karamboly, nebo je to jen vyhazování peněz a podléhání nákupní horečce?

 

ČTĚTE TAKÉ:

Džus, fresh, smoothie nebo celé ovoce - co je pro zdraví a hubnutí lepší?

Ovoce a zelenina nesmí chybět ve zdravém jídelníčku

Vláknina v jídelníčku

 

Pojďme si nejprve shrnout výhody a nevýhody takového nákupu:

Je jasné, že babiččinou zahrádkou nemá toto ovoce nic společného a jeho cesta vede z veliké dálky. Často se trhá ještě nezralé a dozrává cestou. Aby transport a skladování přežilo, je značně chemicky ošetřené a každý kus exotů, včetně citrusů, je potřeba umývat teplou vodou. K tomu přičtěme pořádnou uhlíkovou stopu, kterou takové ovoce za sebou při transportu zanechá a máme tu poněkud neekologické a neekonomické vykřičníky. Navíc, náš středoevropský organismus nemusí být na konzumaci exotických plodů připravený a zejména děti by se mohly setkat s alergickou reakcí. Proto je důležité toto ovoce ochutnávat po malých dávkách a pečlivě umyté.

Na druhou stranu tu máme i spoustu skvělých vlastností a kladných dopadů na naše zdraví, díky kterým si exotické ovoce respekt zaslouží. Je nabité vitamíny, enzymy, dokáže pomoci s kašlem i doplnit mnohé minerální látky.

 

Pojďme si představit několik druhů:

Liči
Jeho domovem je Čína, kde je velmi oblíbené, ale pěstuje se i v Africe nebo Indonésii. Pomůže vám doplnit draslík, sodík a vápník.

Papája
Pěstuje se hlavně v Brazílii, jižní Africe a Austrálii. Pokud vám zachutná, dopřejte si ji zralou a vynechejte černá zrníčka, která pálí. Papája vám pomůže svými enzymy s trávení, doplní vitamíny B, C, A a vápník.

Karambola
Tuhle asijskou hvězdici můžete slupnout po umytí bez loupání ca celou. Potěší vás vysokým obsahem vitamínu C, železa a fosforu.

Pomelo
Velký citrusový plod s dužinou připomíná přerostlý grepfruit, ale je sladší a neutrálnější. Neobsahuje takřka žádné kalorie, tuk ani cholesterol. V Asii je velmi oblíbené při léčbě kašle, ošetření otoků, problémech s trávením, hubnutí i kocovině. Snižuje i hladinu cholesterolu v krvi.

Kaki
Kaki obsahuje velké množství antioxidantů, a výtažky z něj se používají ve farmacii. Přidávány jsou třeba do léků, které se užívají při leukémii. Pokud budete kaki jíst pravidelně, snížíte cholesterol v krvi a doplníte vitaminy A, C a vlákninu. Pozor ale na poměrně hodně sacharidů!

Granátové jablko
Přímo kouzelné jablko z ráje! Výrazně snižuje riziko vzniku kardiovaskulárních chorob, osteoporózy i rakoviny. Zvyšuje imunitu a naopak snižuje vysoký krevní tlak i vysokou hladinu cholesterolu v krvi. Pánové ho ocení jako pomocníka při zlepšení erekce. Prostě superpotravina.

Mango
Také mango je opravdu superzdravé, patří mezi nejbohatší přírodní zdroje vitaminu B6! Má neobvykle vysoký obsah vitaminu C, A, E, zinku a betakarotenu. Konzumace manga je ideální pro lidi, kteří trpí alergií na citrusové plody. Je to ale podobné jako s třešněmi - při konzumaci manga nepijte, bolelo by vás břicho!

Kiwi
Kiwi je bohaté hlavně na vitamin C, dále na hořčík. Tato skvělá kombinace dokáže podpořit látkovou výměnu v těle a přispět ke zpevnění cév a žil. Kiwi posiluje i obranyschopnost a umí zlepšit zrak. Dále posiluje zdravou funkci srdce a odstraňuje parodontózu, ovlivňuje růst svalů a kostí.

 

 

iPrima_zeny_v7.jpg

 

Zdroj: Prima ŽENY