Navštivte nás i na

ČTENÍ O CVIČENÍ, VÝŽIVĚ A ZDRAVÉM ŽIVOTNÍM STYLU

Éčka - potravinový strašák

Pokud dodržujete správný pitný režim, pijete převážně neslazenou vodu bez bublinek, kterou sem tam prostřídáte různými čaji a džusy a stravujete se podle zásad zdravé výživy, dobře děláte. Svému organismu ale ještě více prospějete, když se budete vyhýbat potravinám a nápojům obsahující tzv. éčka.

 

 „Éčka“ - co to znamená

 

Éčka se ve skutečnosti nazývají potravinářská aditiva nebo-li přídatné látky, které se vyrábějí synteticky nebo se získávají z přírodních surovin. Samostatně se nepoužívají, ale přidávají se do potravin, aby se prodloužila jejich trvanlivost, vylepšila barva, textura nebo zvýraznila jejich chuť, případně snížila jejich energetická hmotnost. Do nápojů se nejčastěji přidávají konzervanty, barviva a sladidla. Konzervační látky totiž brání množení škodlivých organizmů v potravině a tím prodlužují dobu její použitelnosti. V dnešní době se od přidávání konzervačních látek do jídla ustupuje. Místo toho se například mléčné výrobky a nápoje konzervují tepelně.

 

Umělá sladidla

 

Náhradní sladidla mohou mít až  mnohonásobně vyšší sladivost než sacharóza. Na rozdíl od cukru působí v menší míře nepříznivě na tvorbu zubního kazu a jsou vhodná i pro diabetiky. Některá však paradoxně zvyšují chuť k jídlu, mění chuť při tepelném zpracování, hořknou v ústech nebo zanechávají kovovou pachuť na jazyku. Nyní se u nás k doslazování potravin používá sukralóza, která se vyrábí ze sacharózy. Je šestsetkrát sladší než cukr, stabilnější než ostatní syntetická sladidla a nemá žádné nežádoucí účinky.

 

Bezpečnost éček

 

Úplně se vyhnout éčkům v běžném životě dost dobře nejde, ale čím méně jich budete v potravinách konzumovat, tím lépe uděláte pro svoje zdraví. Pro každou přídatnou látku je určena přijatelná denní dávka, tedy takové množství, které by při denní konzumaci po celý život nemělo vést ke zdravotním rizikům. Potravinářská aditiva jsou nejčastěji spojována s různými projevy připomínajícími alergie, s astmatickými záchvaty, průjmy, nevolnostmi a s řadou dalších okamžitých reakcí, ale také se vznikem nádorů nebo nepříznivým vlivem na reprodukci, vývoj plodu, pozornost a aktivitu dětí. Když už si tedy dáte nějakou sušenku, uzeninu nebo tavený sýr, kde se to éčky jenom hemží, nezapíjejte je dalšími éčky, ale třeba obyčejnou vodou. Největší nebezpečí přídatných látek často spočívá v tom, že maskují laciné náhražky použité při výrobě některých potravin. Obvykle se vyskytují v trvanlivých potravinách s vysokým obsahem tuků, cukru, čistých škrobů a soli. Na druhou stranu pod éčkem se mohou schovávat také vitamíny, které škodlivé nejsou, jako například kyselina citrónová v citrusových plodech nebo výhradně prospěšné vitamíny, které se označují jako E300.

 

Než něco koupíte čtěte!

 

Možná se vám nakupování o nějakou tu minutku prodlouží, každopádně to za zachování dobrého zdraví stojí. Než vložíte jakoukoliv neznámou potravinu do košíku, dobře si přečtěte na obalu co obsahuje. Přílišné množství konzervantů a éček neznačí zrovna kvalitní potravinu. Nakupujte raději čerstvé jídlo a s krátkou dobou použitelnosti s co nejnižším počtem éček.

 

Éčka, která neškodí

 

Jedná se například o vitaminy C (E300), dále vitaminy B3 (E375) a lecitiny (E322). Neškodí ani kyslík (E948), oxid uhličitý (E290) a dusík (E941).

 

Nejškodlivější éčka

 

- E210 až E213, E320, E321 (dráždí kůži, oči a sliznici)
- E151 (způsobuje alergie)
- E123 (jsou rakovinotvorné)
- E200 až 203 (vyvolávají kožní záněty)
- E214 až 219 (způsobují kožní záněty a záněty průdušek)
- E220 až 228 (vyvolávají silné alergické reakce)