Navštivte nás i na

ČTENÍ O CVIČENÍ, VÝŽIVĚ A ZDRAVÉM ŽIVOTNÍM STYLU

Džus, fresh, smoothie nebo celé ovoce - co je pro zdraví a hubnutí lepší?

Zpestřit si pitný režim občas není vůbec od věci. Vždyť koho by bavilo pít neustále jen obyčejnou vodu? A když si k tomu připočteme nějaké ty vitamíny, minerály a vlákninu, vypadá popíjení různých džusů, freshů a smoothie jako skvělý nápad.

 

ČTĚTE TAKÉ:

Smoothie - Koktejly na hubnutí

Nápoje a kalorie - 6 šokujících faktů

Ovoce a zelenina nesmí chybět ve zdravém jídelníčku


Kromě vitamínů, minerálů, vlákniny a vody ale ovocné šťávy obsahují také spoustu cukru. Jednoduchého cukru. A v ten moment se z relativně zdravého nápoje stane nástroj na nabírání nežádoucích tukových zásob. Jednoduchý cukr má schopnost vyprovokovat slinivku břišní k produkci inzulínu a ten, pokud se dostatečně nehýbeme, zase dokáže veškerou nespotřebovanou energii rychle poslat do oblastí na těle, kde se nám to právě nehodí.
   
Jak se vyznat v ovocných nápojích? A není lepší dát si prostě ovoce? Odpověď najdete zde:

Džusy - barevné, lákavé krabice na nás v supermarketech volají už z dálky. Na jejich obalech vidíme dokonalé, šťavnaté ovoce, lehce orosené chladivou vodou. K tomu nápis „fresh“, „healthy“, „100%“ a podobně a šup s džusem do nákupního vozíku. Nenechte se ale nalákat líbivým obalem a krabici s džusem také otočte zezadu. Uvidíte, že většina ovocných šťáv pochází z koncentrátu, jsou doslazované, dobarvované a konzervované. Právě jste si koupili litr sladké vody za 40,- Kč. Vitamíny, minerály a vlákninu v nich nehledejte - nenašli byste je.

Freshe
- fresh je v podstatě čerstvě vymačkaná šťáva z ovoce. Zcela jistě v ní uvízly nějaké ty vitamínky i minerální látky, ale také veškerý cukr z ovoce. Pokud jsou ovocné freshe namixované se zeleninovými, budiž - nálož cukru bude trochu nižší, nicméně pijete hlavně sladkou vodu a trochou vitamínů. Pokud chcete freshe do svého nápojového lístku zařadit, určitě si je řeďte obyčejnou nebo minerální vodou.

Smoothie - nejlepší z tekutých variant. V tomto produktu najdete rozmixované ovoce, zeleninu, semínka, ořechy, vločky i otruby - smoothie zkrátka snese všechno. Jen čistě ovocné a zeleninové varianty obsahují kromě vitamínů a minerálů také vlákninu, která má schopnost snížit glykemický index nápoje. Ideální je, když nápoj obsahuje zdravé tuky v podobě ořechových másel nebo semen - pak se glykemický index sníží ještě víc a slinivka zůstane v klidu. Nevýhodou i výhodou smoothie představuje jejich tekutá podoba. Výhoda spočívá v příjemné konzumaci, nevýhoda v absenci kousání - protože díky kousání a žvýkání se do našeho mozku dostane informace o tom, že přijímáme energii! V nápoji můžete vypít spoustu kalorií, ale stále můžete mít pocit hladu.

Ovoce - takhle nám ho příroda naservírovala, takhle bychom ho měli jíst. Ovoce a zelenina jsou nejlepší a nejzdravější tak, jak jsou. V pevném stavu, se slupkou. Je nutné je dobře kousat, žvýkat i trávit. Pokud se hýbete, cukru v ovoci se bát nemusíte. Jestli chcete redukovat tuk, dejte si ho dopoledne nebo po tréninku a s jeho množstvím to rozhodně nepřehánějte!

 

 

660x250_8.jpg

 

Autor: Veronika Červenková