Navštivte nás i na

ČTENÍ O CVIČENÍ, VÝŽIVĚ A ZDRAVÉM ŽIVOTNÍM STYLU

Máte nadváhu nebo problémy s ledvinami? Jezte tykve!

Tykve všeho druhu jsou zdravé, posilují imunitní systém a dokáží vyčistit organismus od toxických látek. Byla by velká chyba se jim vyhýbat.


ČTĚTE TAKÉ:

15 léčivých účinků kajenského pepře

12 důvodů proč jíst dýňová semínka

Není rýže jako rýže

 

Kde se vzali
Za pravlast tykve se považuje jihoamerické Peru. Indiáni ji v kuchyni využívali už před asi 3000 lety. Zelenkavá, krémová, žlutá až oranžová dužina má rozmanitou chuť a složení - od jemné přes vláknitou, kašovitou až po moučnou. U nás je nejznámější tykev velkoplodá a tykev obecná. Velkoplodá má mohutné plody, které mohou vážit 30 i více kilogramů. Mají různé zabarvení slupky i dužniny. Tykev obecná se pěstuje v řadě odrůd, například patison s bílými, diskovitými plody s vroubkovaným okrajem. Další odrůdou jsou cukety, kabačky a další.

Zdroj vitamínů i vody
Účinnými látkami tykve jsou voda a vláknina, které pomáhají zlepšit trávení. Vzhledem k tomu, že tykev obsahuje až 90 % vody, je vhodná také k uhašení žízně. Má v sobě i celou škálu vitamínů, například vitamín C, B1 a B2, kyselinu pantotenovou, nikotinovou a fruktózu, stejně tak jako hodně minerálů, jako například měď, železo, hořčík a draslík.

Co umí léčit
Všechny druhy tykví jsou zdravé a není pochyb, že mají pozitivní vliv na činnost srdce a ledvin. Pomáhají z organizmu vylučovat různé toxiny a tuky, protože ty se vážou vždy na vlákninu. Kromě toho působí močopudně, takže v podstatě čistí ledviny. Tykve jsou vhodné nejen při chorobách močového měchýře, ale i prostaty. Do jídelníčku by je tedy měli zařadit i muži. Rovněž lidé, kteří si přejí zhubnout, by měli tykve pravidelně konzumovat. Mají totiž nízkou nutriční hodnotu, a proto jsou vhodné při redukčních dietách. Kromě toho díky obsahu provitamínu A, tedy betakarotenu, dokáží ochránit pokožku před poškozením způsobeným UV zářením.

Tip:
Zkuste jíst po delší dobu několik lžic loupaných semen denně. Semena můžete doma upražit. Nejprve je očistěte od vláken a usušte promnutím v utěrce. Vyloupaná semínka promíchejte s ochuceným olejem - na šálek semínek použijte lžíci oleje a ochuťte ho lžičkou (2 lžíce oleje fenyklu, anýzu nebo koriandru. Nechte je pražit v předem vyhřáté troubě 10 až 15 minut na pekáči vyloženém pečícím papírem. Podle chuti osolte.

 

Autor: Monika Kuželová