Navštivte nás i na

ČTENÍ O CVIČENÍ, VÝŽIVĚ A ZDRAVÉM ŽIVOTNÍM STYLU

12 důvodů proč jíst dýňová semínka

Dýňová semínka stále častěji zpestřují jídelníček v mnoha rodinách. Mají zvláštní, lehce oříškovou chuť, jsou velmi výživné a dokážejí předejít různým neduhům i nemocem, u mužů dokonce i zvětšení prostaty. Zkuste je zařadit do svého jídelníčku i vy a budete překvapeni jejich blahodárnými účinky na organismus.


Účinky:

1. Obsahují velké množství minerálů, včetně fosforu, hořčíku, manganu, železa a mědi.

2. Obsahují fytosteroly, sloučeniny, u kterých bylo prokázáno, že dokážejí snížit hladinu  cholesterolu.

3. Obsahují L-tryptofan, který zlepšuje spánek a předchází depresím.

4. Jsou bohaté na zinek, což je přirozená ochrana před osteoporózou.

5. Jsou dobrým zdrojem vitaminu E, obsahují asi 35,10 mg tokoferolu na 100 g.

6. Jsou vynikajícím zdrojem vitaminů skupiny B (thiamin, riboflavin, niacin, kyselina pantothenová, vitamin B-6 (pyridoxin) a foláty).

7. Obsahují kvalitní bílkovinu. 100 g semen poskytují 30 g bílkovin.

8. Zabraňují utváření ledvinových kamenů.

9. Redukují zánět při artritidě bez vedlejších účinků protizánětlivých léků.

10. Patří mezi přírodní léky proti různým parazitům a tasemnicím.

11. Jsou dobré pro zdraví prostaty! Olej z dýňových semínek zmírňuje obtížné močení při zvětšené prostatě.

12. V čase puberty působí blahodárně proti akné a zlepšují kvalitu vlasů i nehtů.


Tipy na konzumaci

Uvařte je nebo upražte
Semínka z dýně olejné, což je odrůda s tmavě zelenými semínky bez dřevnatých slupek, namočte na čtyřiadvacet hodin do slaného nálevu, pak sceďte a nechte oschnout. Semínka z jiných typů dýně  povařte deset minut (na litr vody dejte dvě lžíce soli a dva šálky semínek). Usušte je, promíchejte s olivovým olejem a rozetřete na pečící papír. Troubu rozpalte na 150°C a pečte cca 30 minut, dokud semínka nezezlátnou. Nezapomeňte je každých deset minut promíchat.

Ostré s karamelem
Dýňová semínka upravená nasladko patří mezi neobvyklý, ale velmi originální recept, kterým můžete návštěvu příjemně překvapit. V míse smíchejte tři lžíce krupicového cukru, čtvrt lžičky soli, mletého kmínu, skořice, sušeného zázvoru a k tomu špetku chilli. Na pánvi rozpalte jednu a půl lžíce oleje, přidejte semínka z jedné dýně spolu se dvěma lžícemi cukru. Míchejte, dokud nezačne cukr karamelizovat. Poté vše dejte do porcelánové mísy s kořením a míchejte dokud směs nevychladne.

Lepší než chipsy
Dýňová semínka můžete také přidávat do krémových polévek místo upražených krutonů, nebo salátů z rukoly, čerstvého baby špenátu a dalších druhů hlávkových salátů. Můžete jimi i zajímavě zpestřit mletá masa na přípravu karbanátků apod. Upražená jsou zase skvělou zdravou alternativou různých chipsů. 


Autor: Monika Kuželová