Navštivte nás i na

ČTENÍ O CVIČENÍ, VÝŽIVĚ A ZDRAVÉM ŽIVOTNÍM STYLU

DIY – zdravé lahůdky, které si můžete udělat sami

I při snaze o redukci hmotnosti nebo její udržení každého občas popadne chuť na něco sladkého či slaného. Dobroty ze supermarketů však bývají často plné cukru, tuku, bílé mouky a soli, a proto jsou pro zdraví zcela nevhodné. Jak je známo, zakázané ovoce nejvíc chutná, a proto bychom si ani takové potraviny neměli striktně zakazovat.

 

ČTĚTE TAKÉ:

Sacharidy při hubnutí. Ano či ne?

Nastartujte svůj organismus a buďte štíhlá do plavek!

Chutě a jejich vliv na člověka

 

Abychom na své kondici a postavě nenapáchali mlsáním příliš škod, ale naopak dodali organismu cenné nutriční látky a zároveň si pochutnali, není nic snazšího, než si lahůdky vyrobit doma.

Přestavte si cokoliv, co máte rádi a zamyslete se nad tím, jak dosáhnout zdravější alternativy – bílý cukr nahraďte třtinovým nebo medem, pšeničnou mouku třeba celozrnnou špaldovou, používejte čokoládu s vysokým podílem kakaa, místo přesolování vsaďte na bylinky a nebojte se vyzkoušet ani některou z alternativních potravin, jako je tofu, šmakoun nebo tempeh.

Domácí müsli: Kupované müsli (moderním názvem „granola“), obsahuje velké množství cukru a tuku. Pokud však křupání sladkých hrudek neodoláte, upečte si je doma v troubě. Smíchejte cokoliv, co máte v müsli rádi – ovesné vločky, rozinky, různé druhy sušeného ovoce, lískové ořechy, mandle, vlašské ořechy, lněná semínka, sezam, mák, kokos či skořici. Do směsi přidejte půl hrnku mléka a dvě lžíce medu nebo javorového sirupu. Směs promíchejte a rozprostřete na plech vyložený pečícím papírem. Pečte asi půl hodiny na 180 stupňů, dokud hrudky nezezlátnou. Měli byste počkat, až müsli vychladne, ale věřte, že omamně vonícím hrudkám nejde odolat už v momentě, kdy leží horké na plechu.

Kokosové pusinky: Oblíbené cukroví na Vánoce, nebo jen tak, ke kávě, si také můžete dopřát bez výčitek. Pořádně vyšlehejte bílky, přidejte třtinový cukr (dietáři mohou použít stévii) a strouhaný kokos. Ze vzniklé hmoty vytvořte na pečícím papíře hrudky a sušte je v troubě na nízkou teplotu, dokud nebudou na dotyk suché. Křehké potěšení Vám vydrží v igelitovém sáčku či v plastové krabičce opravdu dlouho, takže až budete příště hledat něco na zub, pusinky budete mít vždy po ruce. Bílky jsou navíc bohaté na proteiny, proto si mlsáním pusinek zajistíte také kvalitní živiny.

Tuňákové kuličky: Na párty i k televizi se skvěle hodí rybí kuličky, podávané z malých papírových košíčků na muffiny. Smíchejte tuňáka z plechovky, zbaveného šťávy či oleje, s čerstvým sýrem (typu lučina nebo gervais), přidejte nadrobno nasekanou jarní cibulku, sůl a pepř. Hmotu nechte chvilku v mrazáku nebo v lednici, a až trochu ztuhne, vytvořte malé kuličky, které vyválíte v sezamových nebo lněných semínkách. Jednotlivé míčky usaďte do papírového košíčku a můžete hodovat. V rybích kuličkách najdete spoustu bílkovin, žádný cukr, ale především omega 3 nenasycené kyseliny, které jsou v jídelníčku tolik potřebné.

Zeleninové chipsy: Klasické přesolené bramborové lupínky nahraďte zeleninou. Kupte si brambory, batáty, červenou řepu, celer, lilek, mrkev, cuketu či papriku a nakrájejte je na tenké plátky. Lupínky rozložte na pečící papír, osolte, opepřete a zakápněte olivovým olejem. Pečte v troubě asi půl hodiny, dokud nebudou lupínky krásně křupavé. Podávejte je s dipem z bílého jogurtu a čerstvých bylinek.
Dobrou chuť!


Autor: Veronika Staňková