Navštivte nás i na

ČTENÍ O CVIČENÍ, VÝŽIVĚ A ZDRAVÉM ŽIVOTNÍM STYLU

Diabetici, své prohřešky v jídle spalte pohybem!

„Už nikdy nesmím jíst štrúdl od babičky nebo posedět s kamarády nad sklenkou,“ taková myšlenka proletí hlavou každého, komu právě zjistili cukrovku. Být diabetik pro většinu z nás znamená, že končí „normální“ život a začíná dieta, tvrdý režim… Ale řekl vám už někdy někdo, že to tak být nemusí? Moderní přístup k diabetikům na přísnou dietu už vůbec nesází, jak říká edukační sestra Naďa Slavíková.

 

Jak se nemoc projevuje?

 

V případě diabetiků prvního typu jejich organismus nevyrábí inzulin vůbec, v případě druhého typu diabetu inzulin dočasně produkuje, ale pracuje daleko pomaleji. Je zapotřebí připomenout, že inzulin je tím, co z krve „uklízí“ cukry a dodává je orgánům jako palivo. Bez cukru nemohou fungovat svaly, nervy, mozek - nelze ho tedy z jídla zcela vyloučit.

 

Jakou dietu držet?

 

Rozhodně ne přísnou dietu. Za posledních pět let se názor na stravu a životní styl diabetika hodně posunul dopředu. Už nikoho nenutíme k umělému sladidlu a stálému omezování v jídle. Chceme, aby pacienti poznali své tělo a jeho reakce. Každý má jiné trávení, jinou pohybovou aktivitu, chutě, různě aktivní slinivku. Prostě nejde najít v tabulce striktní hodnotu a podle toho se chovat. Diabetik by si pomocí glukometru měl sám vyzkoušet, jak se na hodnotách projeví jeho oblíbené jídlo, ale i následný pohyb. Nechceme, aby si diabetici odpírali, ale aby přemýšleli.“

 

Jak postupovat v praxi?

 

Diabetik by měl požádat svého lékaře o glukometr a dát si asi týden na to, aby si měřil hodnoty cukru před jídlem a po jídle. Před pohybovou aktivitou a po ní. Aby se naučil jíst ve chvíli, kdy se hodnoty vrátí do těch přijatelných, a ne podle toho, co mu říkají nějaké tabulky. Může to být jednou za čtyři hodiny, klidně i za pět. Zdravý člověk má během 120 až 180 minut po jídle stejnou glykemii jako před jídlem.


Jak má úprava jídelníčku vypadat?

 

Jezte v rozmezí 4 až 6 hodin. Můžete si dopřát to, co máte rádi, na co jste zvyklí, ale zmenšete porce. Pokud máte hlad dřív a není to tím, že jste se zrovna vrátili z túry na kole nebo nasekali dříví do krbu, pak hlad zajezte třeba mrkví nebo kouskem jiné zeleniny. Doporučuji také se pořádně napít, což sníží pocit hladu. Základem nového životního stylu je vyváženost. Můžete jíst cokoli, když si dáte malou porci. Nebudete se přejídat a přidáte pravidelný pohyb. Pak si můžete dopřát i to, co bylo dříve považováno za hřích. Když si dáte něco dobrého a následně to „spálíte“ intenzivním pohybem, je to v pořádku.