Navštivte nás i na

ČTENÍ O CVIČENÍ, VÝŽIVĚ A ZDRAVÉM ŽIVOTNÍM STYLU

Zdravé vaření pro vaše děti

Přimět děti ke zdravému jídelníčku není vůbec snadné. Základním předpokladem, aby Vaše děti jedly zdravější jídla, je to, že je budete jíst také Vy. Děti se totiž učí velmi efektivně prostřednictvím nápodoby, proto chtějí jíst to stejné, co vidí doma nebo u svých kamarádů.

Pokud Vám opravdu záleží na tom, aby se Vaše ratolesti stravovaly rozumě, snažte se je učit v tomto směru už od malička. Forma se samozřejmě musí přizpůsobit věku, ale časem by se děti měly dozvědět, že lidé mají jíst pravidelně, v klidu a pestře, ale také to, že bonbony a jiné pochutiny jsou pouze doplněním jídelníčku, nikoliv jeho hlavní součástí.

 

ČTĚTE TAKÉ:

Jak naučit děti milovat zeleninu

Pozor na příliš barevné cukrovinky!

Děti a stravování? Inspirujte se!

 

Děti do jídla příliš nenuťte, aby si nevytvořily vůči jedení averzi, ale ani je nenechávejte jíst, co samy chtějí a kdy chtějí. Abyste zatraktivnili nepopulární, ale zdravé potraviny, s recepty a jídly si trochu vyhrajte.

Protože je každé dítě jiné, není možné doporučovat konkrétní jídelníčky nebo recepty prostřednictvím internetu, ale můžete se inspirovat některými z tipů pro jejich zdravější stravování.

1. Mléčné výrobky

Děti potřebují pro svůj vývoj dostatek vápníku i dalších látek, které pocházejí z mléka. Chcete  li, aby Vaše dítě jedlo i kozí či ovčí výrobky, zvykejte ho na ně odmalička. Kupujte přirozeně tučné mléčné výrobky, které nejsou nijak doslazované. Právě v dochucovacích složkách v jogurtech a mléčných nápojích se skrývá spousta cukru, barviv a konzervantů, které dětský organismus velmi zatěžují. Nehledě na to, že některé z nich jsou dokonce zdraví škodlivé! Jogurty doslazujte medem nebo domácí zavařeninou a budete mít jistotu, že dítě nekonzumuje žádné chemikálie. Problémem je, že jogurty „pro děti“ mají často velmi lákavé obaly a děti je chtějí právě proto. Zkuste se s nimi domluvit, že svou oblíbenou postavičku dostanou v jiné formě, než právě na takovém nezdravém výrobku.

2. Cereálie
S cereáliemi (v běžném jazyce s obilninami), je stejný problém, jako s jogurty. Obilné výrobky, které jsou určené k snídani pro ty nejmenší, bývají velmi často prezentovány v krásných a poutavých obalech. Uvnitř se pak skrývá mnoho jednoduchých cukrů, bílé mouky, nasycených tuků, barviv, konzervantů, aromat a dalších éček. Zkuste svým dětem nabídnout spíš čerstvý chléb s poctivým máslem a medem, domácí marmeládou nebo sýrem a vyhrajte si s jeho servírováním. Malým dětem chléb nakrájejte na kostičky a servírujte bez kůrky s vidličkou. Pečivo volte raději světlé – celozrnné výrobky nedokáže dětský organismus tak dobře strávit. Alternativou prodávaných obilnin také může být ovesná kaše s ovocem a čokoládou.
   
3. Ovoce a zelenina

Někdy je těžké propašovat do jídelníčku dětí dostatek zeleniny a ovoce. Zde se uplatní nejvíc Vaše fantazie. Pokuste se zakamuflovat zeleninu do jídla tak, aby nebyla na první pohled vidět ani cítit v chuti. Pomocí dalších ingrediencí, jako je sýr a pečivo, můžete ze zeleniny vytvořit například jednoduchá zvířátka nebo jiné obrázky. Při zdobení a úpravě jídel si pomožte třeba vánočními vykrajovátky. Děti zaujme vzhled jídla a budou ho jíst s o to větší chutí.

4. Obecné zásady
Při přípravě jakéhokoliv jídla pro děti velmi šetřete se solí. To stejné platí také o koření i o cukru. Jídla se snažte připravovat z čerstvých surovin, vyhýbejte se polotovarům a průmyslově zpracovaným produktům. Pokrmy pro děti hlavně duste na páře a vařte, maximálně omezte smažení či grilování. Pečlivě čtěte etikety potravin a kupujte takové výrobky, které nejsou plné éček, konzervantů, stabilizátorů, umělých aromat a barviv.
   
Když sní dítě občas něco méně zdravého, není to žádná katastrofa. Pokud budete dětem některé potraviny zakazovat, může to v nich vyvolat ještě větší touhu. Vysvětlujte jim, proč jsou určitá jídla zdravá a jiná ne, ale také je zapojujte jejich do přípravy jídel a stolování. Čím dříve se dítě naučí základní principy rozumného stravování, tím menší je riziko nadváhy, obezity nebo poruch přijmu potravy.

 

Autor: Veronika Staňková