Navštivte nás i na

ČTENÍ O CVIČENÍ, VÝŽIVĚ A ZDRAVÉM ŽIVOTNÍM STYLU

Jak naučit své ratolesti jíst zdravě

Kdybychom děti nejdřív neučili jíst nezdravě, byla by tato otázka zcela zbytečná. Ti nejmenší totiž přesně vědí, co a kdy mají jíst, ale také v jakém množství. Kojenci se řídí svým vlastním pocitem hladu a nepřemýšlejí o tom, zda jedí dostatečně pravidelně, nezahánějí jedením nudu, ani přejídáním neřeší stresy, jako dospělí.

 

ČTĚTE TAKÉ:

Jak výchova rodičů ovlivňuje hmotnost dětí

Jak na zdravou výživu dětí

Zdravé vaření pro vaše děti

 

V předškolním věku jsou naši nejmenší jako houby, které do sebe nasávají veškeré informace, jež jsou dostupné. Učí se hlavně pozorováním a nápodobou, chtějí jíst to, co jejich vrstevníci ve školce, to, co jejich rodiče, ale také bohužel to, co vidí v reklamách v televizi. Nebýt těchto sociálních vlivů, děti by se pravděpodobně dál řídily pouze vlastními pocity a vybíraly si potraviny, které jim prospívají. Děti ale není možné od takových vlivů izolovat, a proto je nutné stravovací návyky a požadavky korigovat.

Svoje ratolesti nikdy zdravě jíst nenaučíte, pokud se sami zdravě nestravujete. Učte je, že je přirozené jíst pravidelně, vybírat si zdravé a kvalitní potraviny, ale také to, že i Vy, jako rodič, máte právo na své vlastní jídlo. Po malých nedojídejte – jednak to vede k nárůstu hmotnosti, ale také jim tím ukazujete, že je nepřípustné nechat zbytky, a že rodič vlastně funguje jako popelnice. Nenuťte děti dojídat, ale ani sami svoje porce za každou cenu nedojídejte. Na druhou stranu je však důležité učit svoje potomky, že jídlo je vzácné, není zadarmo a nesmí se s ním plýtvat.

Pokud Vaši malí opravdu nepozřou ani kousek zeleniny, nechejte prostor své fantazii a vymyslete způsob, jak zeleninu či ovoce do jídelníčku nenápadně propašovat. Velmi často také pomůže, když dítě uvidí jiné dítě, jak danou potravinu s chutí jí.

Vzdělávejte se v oblasti výživy a nevěřte všemu, co se říká v reklamách. Snídat každý den sladké cereální (což je pouze cizí slovo pro obilné, nikoliv celozrnné) sušenky není dobré pro Vás a dávat svým dětem přeslazené obilné kuličky také ne. Producenti potravin jsou ale velmi chytří a vědí, co na nás a naše ratolesti platí – chytlavá reklama a poutavé obaly. Reklamu navíc vylepší tvrzením o tom, že pokud výrobek dětem nedáte, jste v podstatě špatný rodič, což je velmi agresivní a neetický způsob, jak produkty prodávat, nicméně se používá a na spotřebitele funguje.

Jestliže děti nehodlají jíst nic, na čem není namalovaná roztomilá růžová kočička, nebo co nedoporučil ušatý zajíc, kupte balení výrobku a naplňte ho něčím zdravějším. Kelímky od barvených jogurtů s průmyslově vyráběnými kuličkami či lentilkami lze umýt a obsah nahradit obyčejným bílým jogurtem s domácí zavařeninou a lentilky třeba rozinkami nebo ovocem.

K batolatům v kočárku si každý snadno domyslí napůl okousaný bílý rohlík nebo kukuřičné křupky. Přitom vůbec není nutné dávat jim cokoliv na mlsání, mlsat nepotřebují. Neustálé podstrkováním jídla malým dětem je akorát přivede k tomu, že jakékoliv nepohodlí se řeší konzumací potravin. To samé vlastně platí také pro starší děti i pro dospělé.


Objasňujte a vysvětlujte dětem, proč je dobré jíst to či ono a proč něco jiného naopak nejíst. Jim nezáleží na štíhlé linii a cholesterolu, ale určitě chtějí mít sílu jako oblíbený pohádkový hrdina, vlasy krásné a dlouhé jako princezny, spoustu energie na hraní, zdravé zoubky a také chtějí dělat radost rodičům tím, že hezky porostou.

I když nelze krmit sebe ani děti 100% zdravě, snahu nevzdávejte. Čím lepší bude jídelníček v dětství, tím méně zdravotních potíží hrozí v dospělosti a stáří.


Autor: Veronika Staňková