Navštivte nás i na

ČTENÍ O CVIČENÍ, VÝŽIVĚ A ZDRAVÉM ŽIVOTNÍM STYLU

Co byste měli vědět o pitném režimu

Bez tekutin člověk umře dříve než kdyby hladověl. Bez vody by totiž v lidském těle nemohlo docházet k důležitým metabolickým jevům. A pokud budete málo pít, váš organismus bude trpět.

Pravidelný a vhodně sestavený pitný režim dokáže zasytit, detoxikovat organismus a má pozitivní vliv na pokožku. Nevhodné nápoje však mohou vést k dehytrataci organismu a k zátěži trávicího ústrojí, ledvin a močového měchýře. Kromě toho mají vliv na kazivost zubů a odplavují potřebné vitamíny a minerály z těla ven. Navíc podporují vznik obezity a s ní související civilizační choroby.

Kolik byste měli vypít tekutin

Přesně tolik, abyste se cítili dobře. Pokud jste unavení, bez nálady, bolí vás hlava, míváte křeče a trpíte nevolnostmi, může být na vině nedostatečný nebo nevhodný pitný režim. Někomu stačí k životu 1,5 litru, jiní vypijí přes den i 3 litry vody. Průměrná doporučená denní dávka se pohybuje v průměru okolo 2 litrů. To však závisí na mnoha faktorech, jako je věk, tělesná hmotnost, aktivita a také aktuální zdravotní stav. Vyšší potřebu pít mají také např. ženy při menstruaci, těhotné nebo kojící ženy, sportovci a manuálně pracující lidé. Počasí nebo zdravotní stav hrají v pitném režimu také velkou roli. V letních měsících, kdy je vzduch  horky a vlhký, se vypije více tekutin než třeba v zimě.


ČTĚTE TAKÉ:

Pitný režim v kostce

Nesprávný pitný režim při běhání? Zapomeňte na výkon!

Nenechte své ledviny v létě na suchu

 

Spočítejte si svůj pitný režim
Svou hmotnost vynásobte koeficientem 0,035 a získáte svou doporučenou denní dávku tekutin. V případě, že máte nadváhu, připočtete za každých 11 kg navíc ještě 0,25 litru.

Tekutiny v denní stravě

Příjem tekutin závisí také na skladbě jídelníčku. Důležité je naučit se pít pravidelně v menších dávkách, maximálně 300 ml tekutin najednou, abyste zbytečně nezatěžovali ledviny a organismus mohl zpracovat potřebné živiny. Začněte den se sklenicí vody s vymačkanou šťávou z jednoho citronu a po 19. hodině pijte už střídmě. Vyhýbejte se nadměrné konzumaci potravin s vysokým obsahem soli, cukru, tuku a konzervačních látek.

Vhodné nápoje

– neperlivé vody
– minerální vody s nízkou, maximálně střední mineralizací
– neslazené čaje
– 100% džusy bez přidaného cukru ředěné vodou v poměru 1 : 1
– zakysané mléčné nápoje v přírodní podobě


Nevhodné nápoje
– perlivé a ochucené vody
– minerelky s vysokou mineralizací
– slazené limonády a džusy s přidaným cukrem a umělými sladidly
– slazené a silné čaje
– káva a energetické nápoje
– alkohol


Potraviny s vysokým obsahem vody
– mléko
– jogurt
– salátová okurka
– hlávkový salát
– mrkev
– rajčata
– brambory
– žampiony
– meloun
– jahody
– mandarinky
– meruňky
– jablko