Navštivte nás i na

ČTENÍ O CVIČENÍ, VÝŽIVĚ A ZDRAVÉM ŽIVOTNÍM STYLU

Clean eating – jezte čistě!

Stravovacích systémů existuje téměř nepřeberné množství. Můžete jíst paleo, být vegetariáni či vegani, jíst podle krevních skupin nebo se vyhýbat sacharidům, ale žádný z těchto stravovacích stylů není tak přirozený, flexibilní, jednoduchý a zdravý, jako právě Clean eating. Navíc i vyznavači uvedených způsobů stravování čistě jíst mohou!   

ČTĚTE TAKÉ:

Být či nebýt vegetariánem

Kvalitní bílkoviny pomáhají hubnout

Jak se ve stáří správně stravovat

 

Pokud dodržíte pravidla čistých jídel, zbavíte se nadváhy, zdravotních potíží, které souvisí s nevhodným stravováním, ale také zlepšíte vzhled vlasů, nehtů, pleti, budete mít víc energie a celkově prospějete Vašemu organismu.

Řídit se pravidly čistého stravování je přitom vcelku jednoduché:

1. Clean eating není dieta, ale životní styl – na slovo dieta úplně zapomeňte. Dieta znamená zákazy a omezení a ty nikdo celoživotně respektovat nedokáže. Když si budete chtít jednou za čas dát oblíbené jídlo, byť ne úplně zdravé, klidně si ho dejte. Užijte si ho a vraťte se opět k jídelníčku, který prospěje Vašemu zdraví. Výčitky svědomí Vám rozhodně nepomůžou. Jídlo by Vám mělo pomáhat, nikoliv škodit.

2. Dopřejte si čerstvé potraviny – jezte co největší množství čerstvých potravin, ať už se jedná o ovoce a zeleninu nebo maso. Pro organismus je nejlepší takové jídlo, které si můžete někde utrhnout či ulovit a sníst ho tak, jak je, nebo jen s minimálními úpravami.

3. 5 – 6 menších porcí denně – nezatěžujte svůj trávicí trakt velkými porcemi, ale jídlo si rozdělte do menších dávek v průběhu celého dne. Udržíte si stabilní hladinu krevního cukru, zamezíte návalům vlčího hladu, ale také organismus naučíte, že není potřeba schraňovat si tukové zásoby.

4. Vyvažte svůj talíř – v každém jídle kombinujte libové proteiny, komplexní sacharidy, vlákninu a zdravé tuky. Vaše tělo potřebuje živiny, vitamíny a minerály a jedině pestrostí stravy je dodáte všechny.

5. Eliminujte přidaný cukr – téměř všechny potraviny obsahují nějaké sacharidy. Nebojte se přirozeně se vyskytujícího cukru, ale vyhýbejte se výrobkům, do kterých je cukr průmyslově přidávaný. Jedná se především o cukroviny, limonády, ale také pekárenské a mléčné výrobky.

6. Nejezte průmyslově zpracované potraviny - to znamená takové, jejichž ingredience nedokážete skoro ani vyslovit. Umělá barviva, umělá sladidla, stabilizátory, konzervanty, emulgátory a další chemikálie do vašeho žaludku rozhodně nepatří.

7. Dejte si zdravé tuky – zdravé tuky jsou nezbytné pro správnou funkci organismu. Nebojte se propašovat je do každého jídla ve formě olivového oleje, ořechů, semen či burákového nebo mandlového másla. Díky nenasyceným tukům můžete regulovat hladinu cholesterolu v krvi, ale také vyživíte vlasy, nehty a kůži.

8. Zaměřte se na živiny, ne na kalorie
– nepřepočítávejte jídlo na čísla, ale soustřeďte se spíš na to, jaké benefity Vám pokrm přinese a jak jeho konzumací prospějete svému zdraví. V jídle kromě potěšení hledejte především zdroj cenných živin a látek, díky kterým se budete cítit lépe.

9. Pijte víc vody – voda tvoří většinu těla, hydratuje kůži, vlasy i vnitřní orgány. Dokáže odvést z organismu odpadní látky, pročistit tělo a rozhýbat metabolismus. Pijte co nejvíc čisté vody a omezte množství alkoholu, kávy, limonád, džusů a silných čajů.

10. Jezte v klidu – jedením v autě, u počítače nebo před televizí dáváte svému tělu najevo, že Vám nestojí ani za pár minut času. Sedněte si k talíři na hezké místo, nic kromě jedení v tu chvíli nedělejte, soustřeďte se na každé sousto a jídlo si užijte. Určitě tím pro sebe uděláte víc, než když do sebe v běhu na schůzku nasoukáte mastný párek v rohlíku. Nedostatek času na jídlo je vždy pouze výmluvou.



Autor: Veronika Staňková