Navštivte nás i na

ČTENÍ O CVIČENÍ, VÝŽIVĚ A ZDRAVÉM ŽIVOTNÍM STYLU

Alternativní přístupy ke stravování – CKD

Pod záhadnými písmeny CKD se skrývá zkratka cyklické ketogenní diety. Jedná se o dietu, která je náročná a vyžaduje velké úsilí, motivovanost, ale také znalosti o výživě a fyziologii. Tento systém se velmi často využívá v silových sportech, kulturistice a bodybuildingu, kde je nutné redukovat podkožní tuk, aniž by jakkoliv utrpěla svalová hmota.

Výhodou tohoto systému stravování je jeho efektivita, ale také možnost dodržovat ho v běžném životě. Na rozdíl od známých sacharidových vln zde není nutné přesně živiny počítat a připravovat si jídlo dopředu.

 

ČTĚTE TAKÉ:

Alternativní přístupy ke stravování – Intermittent fasting (IF)

Alternativní přístupy ke stravování – dieta podle krevních skupin

Alternativní přístupy ke stravování – Paleo dieta

 

Teorie CKD vychází z populární Atkinsonovy diety, kterou velmi často propagují různé celebrity. Atkinsonovo stravování téměř zakazuje příjem sacharidů, jídelníček je naopak plný proteinů a tuků, a to i těch nasycených, což může vést k závažným kardiovaskulárním potížím. Absolutním omezením cukrů ve stravě se organismus přepne na spalování tuků a dostane se do stavu tzv. ketózy. Pak je možné sacharidy opět konzumovat, ale v extrémně nízkém množství.

Ketogenní dieta vychází z podobného teoretického předpokladu – po vyloučení sacharidů ze stravy se tělo dostane do ketózy a energii čerpá z tuků. Jakmile však dietu porušíte a dopřejete si třeba kus koláče, celý proces je zmařený. Tato dieta je velmi náročná na dodržování právě proto, že nesmíte udělat jedinou stravovací chybu (na rozdíl od jiných diet, kde se určité odchylky tolerují).

Nevýhodou ketogenní diety je relativní únava v době ketózy, při které je téměř nemožné vykonávat náročnější pohybovou aktivitu, a to hlavně silového charakteru. Dieta se ale nazývá cyklická právě z toho důvodu, že se střídají fáze ketózy s fázemi relativní stravovací svobody, kdy je možné jíst sacharidy a poté opět intenzivně trénovat. Obvykle se dodržuje schéma pěti dnů bez cukrů a dvou dnů se sacharidy. Poměr je ale možné přizpůsobit individuálním potřebám.

Snaha vydržet v ketóze co nejdéle má negativní vliv na svalovou hmotu, která kvůli nedostatku sacharidů začne ubývat, a proto je nezbytné cukry do svalů doplňovat. Dny, kdy jsou sacharidy povolené, mají navíc příznivý vliv na psychiku, ale také na rozhýbání metabolismu, který se na snížené množství energie nestačí adaptovat.

CKD určitě není vhodná pro všechny. Obloukem by se jí měli vyhnout diabetici, lidé s velkou nadváhou, s poruchami přijmu potravy a podobně. Při nesprávném naplánování jídelníčku a cvičení je také možné, že se hmotnost nepohne směrem dolů ani o kousek, jen si narušíte metabolismus a zkazíte náladu.

Myslete na to, že diety jsou pouze krátkodobým řešením potíží s hmotností a nadbytkem tělesného tuku, a že se většinou po skončení diety a návratem k běžnému jídelníčku, můžete dostat na svou původní, nebo ještě vyšší hmotnost.

Ketogenní dieta může fungovat, jen pokud budete přísně dodržovat její podmínky, zorientujete se v nabídce potravin s téměř nulovým obsahem sacharidů a budete trénovat.

Berte tento systém hubnutí spíš jako zajímavost či inspiraci a nevrhejte se do něho bez dokonalých znalostí jeho přesného fungování.

V hubnutí nehledejte zkratky a jednoduchá řešení – vždy funguje spousta pohybu, zdravý a rozumný jídelníček a dostatek odpočinku!


Autor: Veronika Staňková