Navštivte nás i na

ČTENÍ O CVIČENÍ, VÝŽIVĚ A ZDRAVÉM ŽIVOTNÍM STYLU

Chytré vaření – jak nepřijít o vitamíny

Vitamíny, jak je všeobecně známo, jsou látky nezbytné k životu. V našich tělech fungují jako katalyzátory biochemických procesů a spolupracují při látkové přeměně bílkovin, sacharidů i tuků.

 

ČTĚTE TAKÉ:

Propašujte zeleninu do celého dne

Ovoce je zdravé, ale je potřeba s ním při dietě šetřit

Bio - víc než jen módní záležitost

 

Kvůli tomu, že si je organismus neumí vyrobit sám, je musíme přijímat prostřednictvím jídla a jeho nevhodnou technologickou úpravou tyto cenné látky mnohdy zbytečně ničíme.

 

Naučte se svoje jídlo upravovat tak, abyste přišli jen o malou část těchto malých pomocníků:

Vařte, když je to nutné - tepelnou úpravou zeleniny se ztrácí část vitamínů, a to je škoda. Na druhou stranu mnozí tráví mnohem lépe zeleninu podušenou nebo povařenou, než syrovou. Pak je otázka, zda si dát tu syrovou, ve které jsou vitamíny zachované, ale nestrávit ji (takže z ní vitamíny stejně nedostaneme) nebo tu, jenž prošla teplem, ztratila po cestě část vitamínových zásob, ale ty, co v ní zbyly, umí naše tělo dobře využít. Vydejte se zlatou střední cestou a oba zdroje kombinujte!

Vařte krátce - vitamín C údajně vydrží ve vroucí vodě maximálně 7 minut. Čím delší vaření, tím méně vitamínů v jídle obecně zůstane, a proto dobu varu zkraťte na minimum (malé měkké kousky vařte asi 6 - 8 minut, tvrdší kolem 15 minut). Tepelná úprava ale nepředstavuje vždy čisté zlo - třeba povařením takových rajčat se naopak ještě zvýší podíl antioxidantu lykopenu, takže budou teplá zdravější, než čerstvá.

Vařte pomalu - nechte jídlo jen chvilku probublávat nebo napařovat. Překotný var nemají vitamíny rády. Vhodnou úpravu představuje rovněž blanšírování, při kterém zeleninu ponoříte jen na minutku do vroucí vody a pak ji zchladíte v ledové vodě. Tím se zachová obsah vitamínů, křehkost, chuť i barva.

Dobře skladujte a krájejte - nikdy nedávejte mokrou zeleninu do lednice, nebo vám začne hnít. Před samotnou konzumací ji dobře umyjte, ale příliš neloupejte slupku, protože pod ní je vitamínů nejvíc. Při krájení se snažte nepoužívat nic kovového ani plastového - optimální je saláty natrhat rukama a ostatní kousky do salátu rozporcovat keramickým nožem na bambusovém prkénku. V dřevěné nebo keramické míse by salát měl být také servírovaný.

Nepanikařte - i kdybyste zničili varem veškeré vitamíny, zeleninu krájeli na plastovém prkénku kovovým nožem a nechávali ji na slunci a světle, věřte tomu, že zcela bez vitamínů nezůstanete. Najdete je totiž také v obilovinách, luštěninách, semínkách i ovoci. V dnešní době je také otázkou, jaký je skutečně obsah vitamínů a minerálů v zelenině na pultech supermarketů, která byla pěstovaná pod UV lampami a pak přepravovaná přes půlku zeměkoule.

 

660x250_1.jpg

 

Autor: Veronika Staňková