Navštivte nás i na

ČTENÍ O CVIČENÍ, VÝŽIVĚ A ZDRAVÉM ŽIVOTNÍM STYLU

Jak obelstít chutě na sladké, slané, ...

Pro spoustu lidí, kteří se snaží jakýmkoliv způsobem upravit svou hmotnost, nebývá problémem hlad, ale chutě. Po vyváženém obědě, jenž obsahuje komplexní sacharidy, proteiny i vlákninu, ale také dostatek kalorií, si organismus rozhodně nežádá další přísun cukrů v podobě zákusků, sušenek nebo čokolády. Ten, kdo si sladké žádá, je náš mozek. Stejně tak je to s chutěmi na smažená, tučná či slaná jídla, případně jejich kombinace.

 

ČTĚTE TAKÉ:

Sladkosti - je to skutečně hřích

Vede vaše jídelní chování k nadváze?

Proč jíme?

 

Chuťové pohárky na jazyku mají za úkol různé chutě rozeznat. Sdělují nám, zda je v potravině obsažený cukr, a je tedy vhodná na doplnění energie, zda není jídlo zkažené nebo jestli díky slané chuti dokáže doplnit do těla minerály.

Už od nepaměti je lidský mozek naprogramovaný tak, aby sladkost a tučnost ve stravě vyhledával, protože právě to jsou atributy dostatku kalorií, které byly v minulosti vzácným zbožím. Dnes, v době extrémního nadbytku, mozek ale funguje stále na stejném principu a nutí nás jíst jídla, po kterých rychle tloustneme.

Největší chybou je myslet si, že si o sladká či tučná jídla říká naše tělo. Ve skutečnosti téměř nikdo nepozná, co jeho organismus potřebuje. Už od dětství jsme překrmováni, často jíme z nudy, díky elektřině chodíme spát i vstáváme jinak, než jak to příroda zamýšlela, ničíme si těla léky a toxiny z prostředí, únavu přebíjíme kofeinem a mnohdy nerespektujeme svoje základní biologické potřeby. Organismus je takovými nepřirozenými zásahy tak zmatený, že nelze očekávat, že pak zachytíme jemné výkyvy hladiny cukru v krvi či nedostatek nebo nadbytek nějaké jiné látky.

Chuť má své biologické opodstatnění, ale v současnosti je spíš ovládána psychikou. Když si tohle uvědomíte, jakýchkoliv chutí se také snadněji vyvarujete. Zákusek po obědě nemá tedy za úkol doplnit nezbytné živiny, ale třeba oddálit návrat zpět do pracovního kolotoče, překonat únavu, nudu, zlost na šéfa nebo je to zkrátka zvyk.

Chutí se nezbavíte vytloukáním klínu klínem - sice si můžete dát místo čokolády sušené ovoce a místo smažených hranolek nakrájenou mrkev, ale důvod, proč po jídle toužíte, zůstane stejný. Klíčem je uvědomit si, co se v tu chvíli s vámi děje. Než si dáte něco, co vám zabraňuje hubnout, zatěžuje svědomí nebo spouští orgie přejídání, zamyslete se nad tím, proč právě tohle chcete jíst. Nejčastějšími důvody bývají pocity únavy, nudy, smutku nebo naopak radosti, vnitřní prázdnoty a podobně, ale také stačí příjemné jídelní chování párkrát zopakovat a vytvoří se velmi silný zvyk, kterého se pak těžko zbavuje (jedení oříšků u televize, ujídání přímo z hrnce, dojídání po dětech a podobně).

Chuť na sladké jako potřeba organismu vzniká, když jíte jídla s vysokým glykemickým indexem, kvůli kterým hladina krevního cukru poklesne a dochází k hypoglykemii. Vyhýbejte se jednoduchým sladkým cukrům a snažte se postupně sladké chuti odvyknout. Neřešte ji ani umělými sladidly - ty v mozku akorát vyvolají další bažení po sladkém, stejně jako obyčejný cukr.


Bylo by nelidské nedat si nikdy nic dobrého jen tak na chuť. Problém nastává až v případě, že takové chování kompenzuje psychickou nepohodu a vede pak k nadváze a zdravotním potížím. Snažte se porozumět tomu, co potřebuje vaše tělo, ale také tomu, o co si říká psychika. Jídlo by nemělo sloužit jako náplň volného času ani nahrazovat kvalitní mezilidské vztahy.


Autor: Veronika Staňková