Navštivte nás i na

ČTENÍ O CVIČENÍ, VÝŽIVĚ A ZDRAVÉM ŽIVOTNÍM STYLU

Co je to celiakie

Celiakie je chronické zánětlivé onemocnění střeva, které je podmíněno genetikou. Jedná se o autoimunitní chorobu, projevující se především nesnášenlivostí lepku. Lepek (jinak taky gluten) jako takový je směsí dvou bílkovin – gliadinu a gluteninu. Nachází se společně se škrobem v některých obilninách. Protože jsou obilniny velmi rozšířenou, a dalo by se říct, že základní potravinou, je nesnášenlivost lepku velký problém.

Čím víc lepku obilnina obsahuje, tím lépe většinou chutná, ale také má výhodnější vlastnosti při úpravě v kuchyni – díky lepku je těsto pružné a tvárné. Nepřítelem číslo jedna je pak pro celiatiky bílá pšeničná mouka, která lepku obsahuje až 80%.

 

ČTĚTE TAKÉ:

Čínská medicína - Tipy pro každodenní stravování

Zelenina - pro zdraví a hubnutí

Jak si správně rozvrhnout jídlo během dne (noci)

 

Celiakií trpí více ženy než muži a alarmující je fakt, že alergiků stále přibývá. Nejčastěji se diagnostikuje u dětí a pak u dospělých, po 30. roce života. Pokud jste tedy lepek jako děti snášeli relativně dobře, v dospělosti se může leccos změnit. Lepek nemusí způsobovat lidem přímo autoimunitní reakci, ale jeho konzumace může vést k různým zdravotním potížím. Dalo by se s nadsázkou říct, že vyhýbání se lepku by mohla prospět každému. Existují studie, které pozorovaly zlepšení po bezlepkové dietě dokonce při depresi, lupénce, diabetu či pacientů s rakovinou.

Někdy bývá obtížné přecitlivělost na lepek diagnostikovat, protože se nemusí dlouho nijak výrazně projevovat. Potíže nebývají být jen s trávením, ale také se mohou hlásit ve formě únavy, hubnutí, kožních potíží, průjmu nebo naopak zácpy. Laicky řečeno, lepek „zalepí“ střevo a to pak není schopné vstřebávat živiny. Následkem toho trpí lidé nedostatkem vitamínů a minerálů.

Smutným faktem je, že jedinou účinnou formou terapie je dodržování bezlepkové diety, což znamená vyhýbání se všem potravinám, které obsahují lepek, ale také jeho stopy. Pokud začnete studovat složení výrobků důkladněji, zjistíte, že lepek je obsažený téměř ve všem. Po zachycení této nemoci nebývají střeva v dobrém stavu, proto se doporučuje kromě vyřazení většiny obilnin také omezení smažených a tučných jídel a mléčných výrobků. Tím se stává celá záležitost o to nepříjemnější.

Protože celiatiků přibývá, rozšiřuje se také nabídka bezlepkových potravin (na jejich obalu bývá symbol přeškrtnutého klasu). K dostání jsou bezlepkové mouky a další speciální potraviny, existují ale také potraviny bez lepku přirozeně, jako je rýže, proso, kukuřice, amarant, brambory, maso, mléko, ovoce, zelenina, ořechy a další. Ty by se měly stát základem jídelníčku.

Teorie, která se zabývá tím, proč se nesnášenlivost lepku stále rozšiřuje, říká, že člověk není geneticky uzpůsobený ke konzumaci moderních obilnin. Pěstování obilí je relativně nová záležitost, která člověku dost usnadňuje život a umožňuje nasytit velké množství lidí, nicméně genetická výbava člověka se tak rychle přizpůsobovat nedokáže.

Zkuste omezit potraviny z bílé pšeničné mouky a vyzkoušejte některé bezlepkové alternativy. Je pravděpodobné, že se budete cítit lépe, a když ne, určitě si neuškodíte. Jídla z bílé pšeničné mouky se často podílí také na zvyšování hmotnosti a nestabilní hladině cukru v krvi. Je pravda, že koláčky, koblihy, bagety, buchty a čerstvé housky dobře chutnají, ale kromě chuti moc pozitiv pro Vaše zdraví nemají.


Autor: Veronika Staňková