Navštivte nás i na

ČTENÍ O CVIČENÍ, VÝŽIVĚ A ZDRAVÉM ŽIVOTNÍM STYLU

Udělejte si čas na jídlo

Stres a nedostatek času na zdravé a kvalitní jídlo zatěžuje váš organismus a stresuje váš žaludek. Prozradíme vám, jak se neodbývat a dobře se najíst i v časové tísni.

 

Mnoho lidí ráno nesnídá a v rychlosti vypije pouze kávu. K obědu pak zhltnou nějaký ten sendvič, během dne zaplácnou žaludek něčím sladkým a večer jsou tak unavení, že na vaření nemají ani pomyšlení. Na zdravé stravování není prostě čas, což je obvyklá výmluva zaměstnaných lidí. Stres, diář plný schůzek a termínů vede k tomu, že hlad zaháníme různými croisanty, čokoládovými tyčinkami a houskami se salámem, lepším případě pokrmy z fast foodů. Přitom právě v hetktických dobách naše tělo potřebuje přísun zdravé energie. Nedostatek vitamínů, minerálních látek a stopových prvků nám v lepším případě přinese pokles koncentrace nebo bolets hlavy, někdy oslabenou imunitu a později dokonce osteoporózu a lámavost kostí. Nemluvě o tom, že taková strava se podepíše i na naší váze. To jak neblahý vliv má špatné stravování na náš organismus víme všichni, ale málokdo se rozhodne s tím něco dělat.

 

Snídaně

Pokud vám připadá, že snísaně je zbytečný žrout času, jste na velkém omylu. Snídaně je nejdůležitější pokrm dne. V noci se totiž v těle vyprázdní zásobníky energie. Bez ranního přísunu energie bude naše výkonnost po celý den zhoršená. Abyste každé ráno vyrovnali hladinu krevního cukru a rozproudili metabolismus zkombinujte pomalé sacharidy s těmi pomalými. Snězte například krajíček celozrnného chleba nebo musli a k tomu si dejte kousek ovoce a nápoj oslaďte medem. Rychlé potraviny působí jako okamžitý zdroj energie, ty pomalé podporují vaši výkonnost v dalších hodinách. Bílkoviny v podobě nízkotučných mléčných výrobků, šunky nebo vajec, zasytí a dodají tělu aminokyseliny. Trochu času ušeříte pokud si suroviny na snídani připravíte už večer.

 

Pitný režim

K tomu, aby naše tělo mohlo podávat vrcholné výkony, musí být mozek neustále zásoben vodou. Sklenice vody poté, co vstanete, a šálek čaje perfektně podpoří vaše myšlení. K čaji si dejte nějaké ovoce a celozrnný nebo rýžový chléb.

 

Oběd

Na oběd máte pouze půl hodiny? Pak si nachystejte obědy doma a noste si je s sebou. Chce to trochu disciplíny, ale vyplatí se vám to. Salát si můžete připravovat v práci střídavě se svými kolegy. Když vás opravdu tlačí čas, zaběhněte si do supermarketu a kupte si celozrnné pečivo s nízkotučným sýrem nebo šunkou a k tomu papriku nebo rajče. Ve firemní jídelně vám většinou nenabídnou nic moc zdravého a stres rozhodně nezajíte vepřovou pečení s knedlíkem. Jídla si proto pečlivě vybírejte a choďte na oběd pouze tehdy, bude-li menu zdravé. Případně můžete odmítnout přílohu a k masu si dát salát.

 

Večeře

Nechce se vám večer vařit a raději si cestou z práce koupíte něco ve fast foodu? Je to sice pohodlné řešení, ale ne nejlepší. Naučte se připravovat večeři jednoduchým a rychlým způsobem. Nemusíte strávit u vaření celý večer, abyste si připravili něco dobrého. Zalistujte v kuchařkách a nechte se inspirovat. Zeleninová polévka je například rychlá a jednoduchá. Zasytí vás a je lehce stravitelná. Také si můžete ugrilovat rybu nebo šťavnatý steak. Nezvykejte si na každodenní studené večeře. Po dlouhém dni si zasloužíte kvalitní jídlo.