Navštivte nás i na

ČTENÍ O CVIČENÍ, VÝŽIVĚ A ZDRAVÉM ŽIVOTNÍM STYLU

Proč jíst avokádo

Exotický plod podobný naší hrušce obsahuje mnoho zdraví prospěšných látek a vitamínů. Chcete-li udělat něco dobrého pro svůj organismus, utužit zrak i paměť, snížit cholesterol, nebo posílit srdce, pak byste měli avokádo zařadit pravidelně do svého jídelníčku.

Co v něm najdete
Avokádo patří k energeticky nejhodnotnějším druhům ovoce. Pomáhá při snižování cholesterolu, ale i nadváhy. Obsahuje minerální látky, jako jsou draslík, měď, magnezium, fosfor a vitamíny, dále kyselinu olejovou, palmitovou, linolovou a listovou, která je důležitou složkou při tvorbě krve. Velmi potřebná je proto v těhotenství kvůli zdravému vývoji plodu. Také obsahuje lutein, který chrání oči před věkem podmíněnou degenerací a antioxidant glutathion posilující imunitní systém.

 

ČTĚTE TAKÉ:

Proč jíst rýži

Léčivá síla citrónů

Čerstvý fresh džus, nebo džus z krabice

 

V léčitelství
Avokádo se doporučuje osobám s kardiovaskulárními problémy a nemocemi nervového systému. Zelený plod obsahuje hodně lecitinu, proto je toto ovoce vhodné i ke snižování hladiny špatného cholesterolu v krvi a pro zlepšení paměti. Avokádo má vysokou energetickou hodnotu a hodí se tedy pro ty, kteří potřebují přibrat na váze nebo doplnit vydané kalorie, jako například sportovci, nebo těžce pracující lidé. Podporuje soustředění, zmírňuje menstruační potíže, má příznivé účinky při chorobách kůže a sliznic, posiluje srdce, snižuje krevní tlak a pomáhá také při nemocech jater, ledvin a močových cest.

Jaké vybrat
Při nákupu avokáda dbejte na to, aby na slupce nebyla žádná příliš měkká místa a žádné tmavé skvrny. Zralé avokádo je na omak měkké, ale ne kašovité. Plody v obchodech jsou často tvrdé (tudíž nezralé). Kupujte pouze hezká tvrdá avokáda, která si doma sami uskladníte. Aby tvrdé a nezralé avokádo změklo, zabalte jej do hnědého papírového pytlíku (případně novin) a nechte jej 2 až 3 dny v pokojové teplotě. Teplota skladování nesmí klesnout pod 10 °C, jinak avokádo začne zevnitř černat. Zralé avokádo omyjte, rozřízněte na polovinu a vyndejte pecku. Obsah vydlabejte lžící. Pak můžete dužinu pokrájet na menší kousky nebo rozmačkat vidličkou, záleží na tom, jak ho chcete konzumovat. Důležité je dužinu hned po vyjmutí ze slupky pokapat citrónovou šťávou, aby nezhnědla a neztratila své cenné látky. Avokádo by se mělo zkonzumovat co nejdříve. Pokrmy připravené z avokáda skladujte ve spodní části ledničky maximálně 4 dny.

Tipy na úpravu
Avokádo má více vlákniny než jiné potraviny. Člověk se jím dříve zasytí a proto jí méně. Pokud avokádo rozkrojíte, odstraníte pecku a trochu dužiny, vzniklý prostor můžete naplnit třeba hráškem nebo čočkou smíchaných s dužinou a ochucených špetkou zázvoru, pepře a soli. Půlky avokáda můžete také naplnit šlehanou nivou s křenem, případně s bramborovou kaší nebo jinou směsí podle vlastní fantazie. Avokádo je výborné i syrové, nebo tepelně ohřáté. Dokonce se z něho dá dělat chutná a velmi zdravá polévka.  Stačí vám voda, olej, avokádo, popřípadě sůl a koření podle vlastní fantazie.

Zvířatům ho nedávejte

Avokádo obsahuje persin, který je silně jedovatý zejména pro papoušky, nebo kanárky. Intoxikace těchto zvířat avokádem většinou končí smrtí. Avokádo by se ze stejného důvodu nemělo podávat ani psům nebo kočkám.

 

Autor: Monika Kuželová