Navštivte nás i na

ČTENÍ O CVIČENÍ, VÝŽIVĚ A ZDRAVÉM ŽIVOTNÍM STYLU

Stravování podle Ajurvédy

Ajurvéda je slovo, které pochází ze sanskrtu a v překladu znamená „vědění o životě“. Tento systém indického lékařství je starý asi 2000 let, ale stále se těší velké oblibě i v západním světě. Je považována za nejstarší a nejkomplexnější systém péče o zdraví, a proto není divu, že má co říct také ke stravování a výživě.

Aby byl člověk zdravý, měl by mít v rovnováze tři základní energetické charakteristiky (VATA, PITTA a KAPHA) a této rovnováhy lze nejsnáze docílit právě správným jídelníčkem. Výhodou je přitom velmi individuální přístup, který vychází z různých faktorů.

 

ČTĚTE TAKÉ:

Nejdivnější diety v dějinách

Jak zabránit přejídání

Sestavte si svůj zdravý jídelníček

 

Hlavní zásadou ajurvédského stravování je umírněnost, a to ve všech směrech. Měli bychom být umírnění v množství jídla, které sníme, ale také v dodržování zásad. Tento systém totiž nevyžaduje 100% kázeň, a proto je použitelný i v našich podmínkách. V době jedení bychom neměli dělat nic jiného – nesledovat televizi, nečíst, neřešit rodinné nebo pracovní problémy, neřídit auto a podobně. Každé jídlo by mělo být takovým malým rituálem, při kterém se člověk na chvilku zastaví a vydechne.
   
Potraviny, které tento systém stravování doporučuje, by neměly být průmyslově zpracované. Ajurvéda upřednostňuje čerstvost a jednoduchost. Také nedoporučuje ohřívat jídlo v mikrovlnné troubě.

Na rozdíl od moderních výživových doporučení ajurvéda radí, abychom jedli jenom tehdy, když máme hlad a pili jen, když máme žízeň. Také bychom neměli kombinovat určité druhy jídel, jako při dělené stravě. Nejdůležitější je nemíchat ovoce s jinými potravinami, což také není dnes úplně běžné. Další nevhodnou kombinací je například jogurt a banán, mléko a maso nebo rýže a ocet.
   
Dalším rozporem ajurvédy a moderního stravování je pitný režim. Podle ajurvédských rad bychom měli pít 30 minut před jídlem a až 1 hodinu po jídle, nikoliv během jídla, jak je často doporučováno v mnohých dietách.

Na rozdíl od současného prosazování syrové stravy nám ajurvéda radí jíst co nejvíce vařených potravin, a to včetně zeleniny a ovoce, aby bylo jídlo stravitelnější.

Ajurvéda si najde své zastánce i odpůrce, ale pravdou je, že mnohá doporučení tohoto systému stravování mohou být velmi prospěšná.