Navštivte nás i na

ČTENÍ O CVIČENÍ, VÝŽIVĚ A ZDRAVÉM ŽIVOTNÍM STYLU

9 důvodů, proč máte pořád hlad

Nejlépe se hubnutí plánuje s plným žaludkem a uspokojenými chuťovými buňkami. Poté, co nám vyhládne a začne nás honit mlsná, se plány ale často rozpadají.

 

ČTĚTE TAKÉ:

8 principů vašeho úspěšného hubnutí

Jaká je správná porce jídla při hubnutí?

Proč přibíráme? Zajídáme nudu a emoce.

 

Hlad i chuť jsou velmi subjektivní pocity, založené mnohdy na úplně jiných faktorech, než je pouze obsah živin v naší krvi. Do hry vstupují hormony, věk, aktuální hmotnost, roční období, stravovací návyky, pohybová aktivita, motivace i vůle.

Poznejte důvody, proč máte stále pocit hladu, naučte se ho rozpoznat a ovládnout a zhubněte jednou pro vždy:

1. Nepravidelnost - organismus miluje pravidelnost. Když jíte nepravidelně, tělo neví, kdy dostane další příděl energie, a proto po ní prahne neustále. Začněte jíst po 3 hodinách a problém je vyřešený.

2. Jednoduché cukry
- slinivka po konzumaci jednoduchých cukrů (např. sladkostí, bílého pečiva) vypustí do těla velké množství inzulinu, který způsobí, že vysoká hladina cukru v krvi rychle hlesne a dostaví se opět pocit hladu. Neprovokujte slinivku jednoduchými cukry, jezte potraviny s nízkým glykemickým indexem a máte napůl vyhráno.

3. Málo komplexních sacharidů - nízkosacharidové diety sice fungují, ale organismus si po určité době svou dávku vyžádá. Pokud se stravujete tímto způsobem, jednou za čas podíl komplexních sacharidů v jídelníčku navyšte, abyste zamezili neustálým chutím na sladké i pocitu „nedojedení“.

4. Málo tuků
- zdravé tuky mají schopnost snížit glykemický index pokrmu, vyživí tělo a přispějí k pocitu sytosti. Tukům se rozhodně nevyhýbejte, a pokud Vás stále trápí hlad, zařaďte na své menu více ořechů, semínek, rostlinných olejů i avokádo.

5. Pitný režim
- hlad je převlečená žízeň. Možná, že máte hlad, protože málo pijete. Zkuste proto příště před jídlem vypít velkou sklenici vody a uvidíte, jestli se hlad utiší. Když budete mít velký hlad před spaním, dejte si hrnek teplého mléka se skořicí.

6. Stres
- akutní stres chuť jíst snižuje, naopak ten chronický, všudypřítomný, nás nutí stále něco uzobávat. Naučte se relaxovat a uvědomte si, že jídlo vás stresu nezbaví - naopak budete vystresovaní víc, protože budete přibírat.

7. Psychika - hlad není vždy jen záležitostí těla. Když člověka trápí pocity samoty, křivdy, smutku či nenaplnění, hledá mnohdy útěchu v jídle. Když naplníte žaludek potravinami, neznamená to, že dosáhnete i naplnění a uspokojení v životě.

8. Zvyk - často jíme ze zvyku. Pokud máte po obědě chuť na sladké, není to pravděpodobně potřeba těla, ale pouhý zvyk. Zamyslete se nad tím, ve kterých situacích a denních dobách jíte pouze ze zvyku, a kdy máte opravdu hlad. Odbourejte takové zvyky a začnete hubnout.

9. Spánek
- nedostatek spánku rozladí hormony, které ovlivňují pocit hladu i pocit nasycení (leptin, ghrelin). Pokud málo spíte, je pravděpodobnější, že vás bude hlad trápit častěji. Dodržujte pravidla spánkové hygieny a uvidíte, že se bude hubnout hned lépe.

 

660x250_1.jpg

 

Autor: Veronika Červenková