Navštivte nás i na

ČTENÍ O CVIČENÍ, VÝŽIVĚ A ZDRAVÉM ŽIVOTNÍM STYLU

8 tipů na správné stravování při kojení

Maminky mají sklon se zanedbávat. Jen aby poskytly miminku co nejlepší péči, odbývají se v jídle, a když už něco zhltnou, tak za pochodu, cokoliv jim padne do ruky. A přitom kvalitní a vyvážená strava je zásadní pro psychickou a fyzickou pohodu maminy, stejně jako pro bezproblémové kojení.

Kojící žena nemusí svůj jídelníček zvlášť řešit, zříkat se drobných hříšků jako je kousek čokolády, nebo se nechat tu a tam zlákat neodolatelnou vůní smažáku. Ani káva nepatří na black list, pokud nekonzumuje tři smrťáky denně.  Pravdou ale je, že časté pojídání sladkostí či tučných
a smažených potravin, není pro maminku a její miminko ideální. Zásadou č. 1 je, aby kojící maminka jedla pestře a vyváženě. Následující soubor doporučení pomůže sestavit jídelníček, který kojení podpoří.

 

ČTĚTE TAKÉ:

Po porodu hubněte s rozumem

Jak se stravovat při kojení

Jak posílit svaly pánevního dna

 
Hodně tekutin
Na přesné množství tekutin, které by měla kojící žena vypít, panují různé názory. Některé studie vysledovaly, že příjem tekutin nemá na tvorbu mléka žádný vliv. Na druhé straně má hodně žen zkušenost, že pokud pily méně, trpěly pocitem prázdných a měkkých prsou.

Platí tedy, že je lepší žízni předcházet, než ji hasit. Dejte si sklenici s vodou na viditelné místo, a kdykoli půjdete kolem, napijte se. Nápoj mějte i v noci u postele, abyste se mohla napít během kojení.

Doporučují se pít spíše teplé než ledové nápoje. Vynechat by se měly sycené drinky, džusy (způsobují miminkům nadýmání) a slazené limonády, ty zase zbytečně přidávají prázdné kalorie.

Pravidelná strava

Udělat si čas na pravidelné jídlo bývá prubířským kamenem novopečených maminek. Hladovění je ale ta nejhorší varianta, protože jestli někdo potřebuje mít sílu a dobrou kondici, je to maminka. Při nákupech myslete na to, abyste měla doma vždy něco malého k zakousnutí mezi jídly – müsli tyčinku, sušenky, celozrnné pečivo, nebo ovoce, které nedráždí.

Navařte také vždy větší množství a část jídla dejte zamrazit. Když budete v presu, oceníte svou předvídavost.

Pozor na nadýmání
To co při kojení jíte vy, se projeví i na vašem miminku. Potraviny jako čerstvé pečivo a bílé pečivo obecně, luštěniny, některé druhy zeleniny (kapusta, květák, cibule) nebo kynuté potraviny často způsobují nadýmání, i když dopředu nikdo neřekne, které potravina bude vadit, pokud nějaká.

V prvních třech týdnech raději vynechejte výše zmiňované potraviny. Až je začněte postupně zařazovat, sledujte, jak dítě reaguje na danou potravinu.  Objeví-li se bolest bříška, raději příště danou potravinu vynechejte.

Alergeny a dráždivé potraviny
Doporučuje se, alespoň z počátku, vynechávat látky, které patří mezi silné alergeny. Jsou to citrusové plody, cizokrajné ořechy, jahody, některá koření a také velké množství mléčných výrobků. Alergie se totiž může projevit i u nejmenších.

Alkohol a kofein jen vzácně

Alkohol je ideální po dobu kojení vynechat úplně. Decka kvalitního červeného nebo malé pivo ale neublíží, pokud si je dáte výjimečně při zvláštních příležitostech. Po konzumaci alkoholu začněte kojit s postupem minimálně dvou hodin. 

Kofein, který se vaším prostřednictvím ocitne v krevním oběhu miminka, může způsobit dráždivost, neklid a poruchy spánku. Proto s kávou, čajem a čokoládou zacházejte opatrně a v malých dávkách.

Bílý cukr a konzervanty škodí
Tělo při zpracování cukru spotřebovává vápník. Kojící matka ale má zvýšenou potřebu vápníku, jeho nedostatek se projeví zvýšenou kazivostí zubů, zhoršenou kvalitou vlasů a pleti a také únavou. Proto raději slaďte medem či ovocem.  V poslední době je rozšířené slazení nekalorickou stévií.

Konzervanty a takzvaná „éčka“ mohou být spouštěči alergií a ekzémů, proto je lepší sahat po potravinách v biokvalitě.

Pohanka a jáhly podporují tvorbu mléka
Mezi potravinami, u nichž je potvrzen kladný účinek na spouštění mléka patří dále oves, pšenice a rýže (obzvlášť jáhly se velmi dobře hodí k přípravě na sladko, například s medem, ovocem a slunečnicovými či dýňovými semínky) a jiné potraviny s přirozeně sladkou chutí (ovšem ne cukrovinky!).

Prověřeným pomocníky jsou čaje z fenyklu, kmínu a anýzu, můžete vyzkoušet i homeopatika konkrétně Ricinus communis 5 CH (pět granulí ráno a večer), Agnus castus 5 CH (pět granulí ráno a večer) a Urtica urens 5 nebo 9 CH (pět granulí ráno, v poledne a večer).

Hubněte pomalu

Kila, která jste nabrala v těhotenství, neshazujte najednou a násilně, nenechte se zmanipulovat fotografiemi super štíhlých celebrit už měsíc po porodu.

Při prudkému hubnutí spolu s tukovými buňkami odcházejí z těla i škodliviny, ty se dostávají do mateřského mléka. Příliš namáhavé cvičení zase uvolňuje kyselinu mléčnou, která může způsobit kyselost mléka, které pak dítěti nebude chutnat a může začít odmítat kojení. 

Pro šťastné a spokojené miminko je nejdůležitější máma, která je v pohodě.  Zbytečným stresováním si můžete úplně odbourat kojení. Proto berte předchozí rady jen jako doporučení, když na něco budete mít chuť, dopřejte si to v rozumné míře. Jako všude, i v tomto případě platí: Všechno s mírou, všechno s rozumem.



Zdroj: Babyweb