Navštivte nás i na

ČTENÍ O CVIČENÍ, VÝŽIVĚ A ZDRAVÉM ŽIVOTNÍM STYLU

Pohyb a tepová frekvence. Pomůže v hubnutí?

Lidé téměř po celém světě spíš přibírají, než aby hubli. To, čemu říkáme epidemie obezity a nadváhy, je zapříčiněno několika různými faktory. Víc, než kdy dřív, sedíme celé dny za počítačem, odkud se přesuneme rovnou na sedačku před televizi. Přesun proběhne pochopitelně v sedě, buď v hromadné dopravě, nebo automobilem. Dalším faktorem je neustále se rozšiřující výběr dobrůtek a pochutin v regálech supermarketů, ale také lákavá nabídka restaurací a dostupnost jídla doslova na každém rohu.
   
Současné životní tempo je náročné a stresující a jídlo, především sladké, slané a tučné, představuje takového nenápadného, ale o to víc zákeřného kámoše při zbavování se napětí a emoční nepohody. Mizí nám schopnost vnímat jemné signály našeho těla, rozpoznávat hlad, chuť či emoční pnutí, ale také neumíme poznat, kdy se naše tělo chce hýbat. Ne za účelem hubnutí nebo pro zvýšení svalového hmoty, ale jen tak, pro radost, protože prostě může.
   
Potom si klademe možná až nesmyslné otázky, jak sportovat podle tepové frekvence, a zda nám to pomůže ve zbavení se získaných kilogramů tuku.
   
Odpověď je velice jednoduchá. Sportování podle tepové frekvence opravdu usnadní hubnutí. Jakékoliv zvýšení tepové frekvence, které je zapříčiněné pohybem, se nám hodí. Znamená to totiž, že srdce začalo pumpovat rychleji, aby naše svaly mohlo efektivně zásobovat kyslíkem, glukózou a dalšími živinami, abychom pak mohli vykonávat svalovou práci. Svalová práce znamená pohyb, cvičení, trénování, běhání, ale také hraní si a práci.
   
Obvykle se v souvislosti s tepovou frekvencí a hubnutím mluví o ideálním pásmu tepové frekvence, které je mezi 65% a 85% maximální tepové frekvence (ta se vypočítá tak, že od čísla 220 odečtete svůj věk). Číslo 220 je maximální tepová frekvence, která je opravdu na hraně lidských možností.
   
Může být efektivní měřit si tepové pásmo pro hubnutí při aerobní aktivitě, která trvá nějakou dobu, tzn. 30 až 90 min., může být ale také efektivní trénovat nejen ve stabilním pásmu tepové frekvence, ale také intervalově. Intervalový trénink je trénink, při kterém se střídá fáze maximálního výkonu s fází klidu. Ideální je kombinace obou dvou systémů tréninku.
   
Takže pokud chcete hubnout a zajímá vás, jak magie s tepovou frekvencí funguje, vyzkoušejte oba dva styly. Zkuste si dát hodinový výběh, při kterém budete hlídat to, aby vám tepová frekvence nestoupla nad 85% vašeho maxima, ale vyzkoušejte také intervalový trénink, kdy budete střídat například 30 vteřin velké zátěže (třeba sprintu) s klidnější chůzi.
   
Všimněte si také, že rychlost tepu se zvyšuje i při aktivitách, jako je jóga nebo posilování. Při takovém cvičení můžeme jen těžko měřit spálené kalorie, ale to neznamená, že jimi nespotřebováváme energii z tukových zásob!
   
Zaměřte se na naprosté základy - dobře jezte (ve smyslu kalorické rovnováhy a kvality ve výběru potravin) a hodně a s radostí se hýbejte a hubnutí půjde samo i bez jakýchkoliv měření či počítání.

 

Autor: Veronika Červenková