Navštivte nás i na

ČTENÍ O CVIČENÍ, VÝŽIVĚ A ZDRAVÉM ŽIVOTNÍM STYLU

Posilujete jednu partii a čekáte, že zhubnete? Mýlíte se!

Každý z nás má na těle partie, se kterými nejsme na sto procent spokojení. Pak máme dvě možnosti - první možností je akceptovat, že to tak zkrátka je, přijmout svoje tělo takové, jaké právě je a neřešit to. Druhou alternativou je pokusit se stav změnit. Pokud se jedná o relativně neměnné vlastnosti těla, jako je geneticky daná šíře boků či ramen, tendence k nárůstu svalové nebo naopak tukové hmoty či rozložení tuku v těle, můžeme se snažit jak chceme, ale s takovými dispozicemi příliš nezmůžeme. Ovlivnit můžeme jen to, co lze formovat pomocí stravy a pohybové aktivity.
   
V případě, že se na vašem těle nachází část, kterou byste rádi viděli subtilnější nebo lépe vytvarovanou, zamyslete se v první řadě nad tím, zda s touto oblastí těla můžeme vůbec pohnout - jestliže ano, hurá do toho!
   
Když chcete někde na těle zhubnout víc a někde se vám třeba nějaký ten tuk hodí (obvykle ve tváři a prsou), asi bude zklamáním informace, že to takhle nejde. Když omezíme energetický příjem a výdej zvýšíme cvičením, naše tělo bude čerpat ze všech tukových buněk těla rovnoměrně. To, kde pak hubneme záleží jen na tom, kde je tukových buněk víc a kde méně, což je dané opět genetikou.
   
Silovým tréninkem konkrétních částí těla můžete dosáhnout opticky redukce tím, že tuto část vlastně zpevníte a vytvarujete, takže ani cílené trénování problémových partií není zbytečné!
   
Takže podtrženo a sečteno - abyste zeštíhleli, a je jedno kde to právě chcete nejvíc, jedinou cestou je snížit energetický příjem a navýšit výdej (ideálně aerobní aktivitou) tak, abyste byli v negativní energetické bilanci. Když k tomu navíc přidáte silový trénink, zajistíte, že tělo bude nejen štíhlejší, ale také pevnější, zdravější, výkonnější a lépe vytvarované. Určitě nevynechávejte ani trénink flexibility, který dodá tělu pružnost a vitalitu.
   
Velice častou partií, se kterou nejsme spokojení, bývá oblast břicha a dolních zad. To je oblast, kde se na ukládání tuku podílí v nemalé míře také stres. Pokud žijeme nezdravě, ve stresu, s nedostatkem pohybu, kvalitní stravy i odpočinu, naše vnitřní orgány se začnou „obalovat“ tukem.        
Problémem tedy může být jednak tuk v podkoží, což je ale problém vyloženě estetický, ale také tuk viscerální, kde hrozí vážná zdravotní rizika.
   
Abyste se zbavili právě tuku v okolí vnitřních orgánů, je nezbytně nutné změnit životosprávu od základu, ne jen břicho marně mučit sedy - lehy. Aby naše tělo tuk z oblasti břicha začalo uvolňovat, musíme se naučit zvládat stres, a to nejen ten vnější, okolo nás (placení hypotéky, péče o děti, chození do práce, povinnosti, závazky, nároky okolí), ale především ten, který si vytváříme sami, ve své mysli (stresující myšlenky, nepříjemné vzpomínky, katastrofické scénáře ohledně budoucnosti, vlastní nároky a požadavky na sebe sama). Pak se může opět aktivovat tzv. parasympatický nervový systém, který má enormní vliv na správné fungování metabolismu i práci s živinami v těle.
   
Hýbejte se pro radost z pohybu a jezte pro zdraví. Odpočívejte a snažte se akceptovat a respektovat svoje tělo takové, jaké je. Všechno ostatní pak přijde skoro samo!

 

Autor: Veronika Červenková