Navštivte nás i na

ČTENÍ O CVIČENÍ, VÝŽIVĚ A ZDRAVÉM ŽIVOTNÍM STYLU

O čem je Ashtanga jóga

Možná, že jste jógu už někdy v minulosti cvičili. Kdo by taky ne, když je tak populární a dobře dostupná.
   
Možná, že jste byli pak zklamaní. Kouzlo se nekonalo. Nezaujala vás. Byla pomalá. Málo dynamická. Potřebovali byste něco náročnějšího, ale zároveň nesnášíte samoúčelné zvedání činek ve fitku a v běhu jste také zálibu nenašli. Nevzdávejte to a vyzkoušejte ashtanga jógu - ale pozor, předem se připravte na to, že jde o těžce návykovou záležitost.
   
Existují různé druhy jógy. Ashtanga je typická tím, že je relativně dynamická, ale najdete v ní i dost chvilek naprostého klidu. Je fyzicky náročná, ale zároveň vede k respektování vlastních limitů. Je tak trochu duchovní, ale současně praktická.
   
V tomto typu jógy jsou pozice (ásány), respektive jejich pořadí, přesně dané. Výhoda pak spočívá v tom, že ať už jste na vedené lekci, nebo praktikujete sami, přesně víte odkud kam jdete, co se bude tít dál, máte srovnání - víte, jak vám daná pozice šla minule a jak vám jde nyní. Nic moc vás nepřekvapí - tedy z venčí. Mnohdy nás při ashtanze překvapí naše vlastní tělo (v pozitivním smyslu slova).
   
Ashtanga jóga má kořeny v indickém městě Mysore. Jednotlivé ásány jsou proloženy tzv. vinjásou (tedy dynamickým pohybem, který je většinou spojením proskoku vzad, klikem, kobrou, střechou a opět proskokem vpřed). Pozice v této józe jsou rozděleny do šesti sérií, ale protože jsou opravdu velice obtížné, obvykle se cvičí první dvě, které může časem zvládnout každý. Navíc nejdete o to, jak přesně pozice vypadá, ale o to, co s vámi dělá, co vám přináší a jak se v ní cítíte.
   
Ashtangu byste měli praktikovat v rytmu svého dechu, nikoliv naopak. Pohyb je tedy vedený dechem a pohled je přitom fixován do určitého bodu (tzv. drišti). Při cvičení se zapojují tělesné zámky (tzv. bandhi), chránící centrum těla a udržující či kumulující energii v těle. Během praktikování, pokud tedy správně zapojíte bandhi, se dost zahřejete a z lekce budete odcházet nabití energií, která jen tak nevyprchá. Pokud jste zimomřiví a do ashtangy se vrhnete poctivě, připravte se na pocity tepla i v situacích, ve kterých jste se dřív balili do teplých svetrů!
   
Tento druh jógy není o tom, jak při cvičení vypadáte, nebo kam až si dáte nohu. Pozornost by měla být zaměřený po celou dobu dovnitř, do vás samotných. Tím odpadnou pocity frustrace ze srovnávání se nebo z toho, že nám něco nejde tak dobře, jak bychom chtěli. Pokud jdete cvičit ashtangu, nechte ego doma.
   
Ideálním způsobem, jak začít ashtangu cvičit, je tzv. mysore styl lekcí. To znamená, že lekce nejsou vedené učitelem, ale ten je i přesto přítomný. Praktikujete ve svém vlastním tempu, podle Vašich možností a učitel vám dopomáhá ke správnému provedení pozice. Během mysore lekcí se naučíte pořadí pozic nazpaměť a zároveň získáte jistotu v tom, že i když se nebudete moct na lekci dostavit a budete praktikovat sami doma, nemusíte tápat v tom, co teď a co potom, ale zkrátka odcvičíte vaši vlastní praxi, na kterou jste zvyklí.

 

Autor: Veronika Červenková