Navštivte nás i na

ČTENÍ O CVIČENÍ, VÝŽIVĚ A ZDRAVÉM ŽIVOTNÍM STYLU

Znáte termín „Vědomý pohyb“?

Pokud jste se s tímto pojmem ještě nesetkali a připadá vám jaksi záhadný či dokonce ezoterický, nelekejte se - o nic mystického se nejedná. Vědomý (nebo také všímavý) pohyb, je zkrátka pohyb, který znáte, akorát k němu přistupujeme trošku jinak.

Představte si sebe, jak se v průběhu celého dne pohybujete. Chodíte, sedíte, stojíte, cvičíte, děláte domácí práce, staráte se o děti, venčíte psa - to všechno je vlastně pohyb. A teď se zamyslete - jaké procento z těchto běžně prováděných pohybů skutečně vnímáte? Jste si vědomi toho, jak stojíte, když čekáte na autobus? Víte přesně, jak se zapojují svaly na zádech při skládání prádla do sušičky? Když běžíte po lese, všímáte si toho, jak se nohy střídají, a jak se plíce plní nádechem?
   
Možná, že si kladete otázku, proč byste se vlastně měli chtít vědomě hýbat. Odpověď je prostá - protože můžete. Je to vaše tělo. vaše nohy, vaše ruce. Je pak tedy smysluplné všímat si toho, co vaše tělo dělá v okamžiku, kdy se to děje. Je to vaše tělo. Jiné mít nikdy nebudete. Nikdy nikdo na celém světě nebude mít stejné tělo jako vy, takže by mohlo být užitečné ho dobře poznat a pochopit, co dělá, jak se cítí, jak se hýbe nebo co právě potřebuje. Díky rozhodnutí hýbat se vědomě můžete získat spoustu darů, o kterých možná ani nevíte.

Pokud stále nemáte jasnou představu, jak by to mělo prakticky probíhat, zde je několik tipů, kterými se můžete inspirovat na vaší vlastní cestě za poznáním svého těla:


1. Vypněte hudbu - když jdete běhat nebo zvedáte činky v posilovně a posloucháte u toho ve sluchátkách hlasitou, rytmickou hudbu, dost možná vám to pomůže k lepším výkonům. Nesoustředíte se na to, že už nemůžete, že svaly bolí, že lapáte po dechu, a že vás to možná ani nebaví. Jednoduše nevnímáme signály těla - ono nás prosí a něco požaduje, ale my jeho potřeby ignorujeme. Tělo ale není stroj a takový přístup nám zákonitě vrátí.

2. Přestaňte neustále odvádět pozornost - když někde čekáte, nechte mobil v kapse a raději si všímejte toho, jak právě teď stojíte. Všimněte si, v jaké poloze se nachází páteř, zda zatěžujete obě chodidla rovnoměrně, zda nevysouváte bradu jako želva. Zkuste si všimnout, toho, jestli vaše tělo něco nepotřebuje - třeba se protáhnout nebo naopak zvolnit. Při chůzi můžete dělat úplně to stejné - když navíc zaměříte pozornost na svoje tělesné prožitky a pohyb, ulevíte svojí přetížené mysli.

3. Všímejte si prožitku a funkcí - hledejte v pohybu nové pocity a zážitky. Všímejte si toho, jak vaše mysl některé pohyby hodnotí a nechte tyto myšlenky být („Tohle mi nejde, jsem trapná, jsem nemotorná, jak u toho asi vypadám, na tohle nejsem dost štíhlá…“). Všimněte si toho, jak úžasné je, že nám naše tělo dovoluje hýbat se, bez ohledu na to, jak vypadá, jak moc či málo máme vyrýsované břicho, jak dlouhé či krátké jsou naše končetiny a také bez ohledu na to, jak hodnotíme jeho estetickou stránku, která je tím posledním, na co bychom se měli v oblasti pohybu zaměřovat!

 

Autor: Veronika Červenková