Navštivte nás i na

ČTENÍ O CVIČENÍ, VÝŽIVĚ A ZDRAVÉM ŽIVOTNÍM STYLU

Jak se udržet ve formě aniž byste vystrčili nos z bytu?

Jestliže se právě nacházíte v situaci, kdy je čím dál těžší najít motivaci a odhodlání pro návštěvu sportovního zařízení nebo jen opuštění pohodlí domova, můžete najít řešení v domácím cvičení. Je totiž úplně jedno, jestli si rozbalíte podložku v jógovém sále nebo v obýváku. Teď by se dalo namítnout, že v tělocvičně máte instruktory, kteří vás lekcí provedou a nenechají vás zahálet, ale díky internetu si je jednoduše přivedete i domů. To, jestli najdete sílu a disciplínu dát si doma do těla tak, jako před zraky přihlížejících, je jen na Vás.
   
Cvičit doma má strašně moc výhod. Jednou z nich je fakt, že opravdu nemusíte vystrčit nos z domovních dveří. Téměř jakýkoliv druh pohybu zvládnete s tím, co už doma máte - podložku, malý gymnastický míč, posilovací gumičku, nábytek - ale hlavně máte to nejdůležitější, a to je vaše tělo. S vlastní váhou můžete cvičit velice efektivně a přitom je to nejzdravější a nejpřirozenější, co může být. Další z výhod cvičení doma je, že nemusíte nic platit za vstupy a navíc neutratíte čas přejížděním na sportoviště.
   
Snaha být fit a přitom zůstat v teplíčku vlastního příbytku má ale také nevýhody. Mezi ně patří třeba absence motivujícího prostředí - když se potíte společně s dalšími lidmi, lze se motivovat jen jejich přítomností, čerpat energii z atmosféry skupiny, vzájemně se podporovat, hecovat se. Instruktor na Vás může fyzicky sahat a dopomáhat Vám tím ke správnému provádění pohybu - to doma nejde (tedy pokud si ho ke svému domácímu snažení nepřivoláte).

Jít se hýbat jinam má ale také dopad z hlediska psychohygieny - je prostě fajn cvičit jinde, než kde pracujete, odpočíváte nebo si hrajete s dětmi. V tělocvičně se nemusíte dívat na kupu špinavého prádla ani na smetí na podlaze. Doma je zkrátka mnohem těžší udržet pozornost u toho, co se právě děje.
   
Naučit se cvičit doma může být těžké, ale současně je to výzva. Je to pak trénink nejen pro tělo, ale také pro mysl. Musíme se koncentrovat, vypustit všechny rušivé vlivy, zakázat si zvedat telefon, neodbíhat zapnout sušičku nebo odnést špinavý hrnek do dřezu. Do domácí aktivity lze zapojit děti, ukázat jim, že hýbat se můžeme i doma, a že je to fajn.
   
Udržet ve formě nám vlastně domácnost a péče kolem ní dost usnadňuje. Pokud nejste fanoušci cvičení, využijte k dosažení lepší kondice nezbytné domácí práce - při vysávání a vytírání zapojíte komplexně svaly celého těla. Drhnout záchodovou mísu, vanu nebo umyvadlo vám dopřeje pohyby v různých úhlech a procvičí rozličné svalové skupiny. Představte si třeba také svaly, které se zapojí do věšení záclon a závěsů!
   
Být ve formě neznamená jen dostatečně se hýbat, ale také dobře jíst. Zakažte si návštěvy lednice z nudy, nebo jen proto, že tam prostě jídlo je. Nenakupujte do zásoby sladkosti, bílé pečivo, brambůrky a oříšky - když to doma mít nebudete, nebudete to ani jíst. Pohovku v obýváku před televizí využívejte k opravdovému odpočinku, ne jako místo přejídání se a popíjení vína.
   
Pokud cvičit chcete a nemáte čas nikam chodit, možnosti, jak si zatrénovat doma najdete. Pokud cvičit nechcete, přijdete na spoustu důvodů, proč to nejde. Který tábor si vyberete?

 

Autor: Veronika Červenková