Navštivte nás i na

ČTENÍ O CVIČENÍ, VÝŽIVĚ A ZDRAVÉM ŽIVOTNÍM STYLU

Proč byste měli každý den chodit?

Chůze je bezpochyby skvělá cesta k fit životu. Je tím nejpřirozenějším způsobem, jak se hýbat. Je zcela zdarma a vůbec nic k ní nepotřebujeme. Každý, do má dvě nohy, může chodit, bez ohledu na fyzickou kondici, věk, pohlaví nebo společenský status. Chodit můžeme všude, kdykoliv a za jakéhokoliv počasí. Můžeme chodit sami nebo s někým. Je zkrátka jednoduchá a tím také naprosto geniální.
   
Všude se dočtete, že bychom měli denně ujít aspoň 10 tisíc kroků. Ruku na srdce - kdo to skutečně splní? Jezdíme autem, hromadnými prostředky, snažíme se bezpracně přiblížit co nejblíže cílové destinaci. Nákupy si necháme vozit až domů, na eskalátorech nečinně postáváme a při telefonování se pohodlně rozvalíme do pracovní židle nebo na pohovku. Vyhledávat příležitosti k chůzi ale může znamenat zásadní obrat v našich životech. Proč bychom tedy měli denně chodit? Ty hlavní důvody jsou dva:

1. Zdravé tělo - když budete denně chodit, získáte zdravější tělo, to vám slibuji. Rozproudí se krev v žilách a tím posílíte kardiovaskulární systém - vaše srdce i cévy budou blahem bez sebe. Do plic přivedete nový kyslík, okysličíte veškeré tělesné tkáně a tím umožníte rychlejší regeneraci. Zapojíte svaly nohou, hýždí, paží, zad i břicha. Spálíte přebytečnou energii, kterou jste možná přijali při bezmyšlenkovitém pojídání brambůrků včera večer u televize. A když už se pro chůzi rozhodnete, dejte si záležet na tom, abyste chodili správně - s uvolněnými rameny, se zapojenými břišními svaly, bez zbytečného hrbení se a kroucení v zádech.
   
Při chůzi se snažte svou hmotnost rovnoměrně rozložit do celých chodidel. Nevytáčejte špičky nohou do stran ani je nevtáčejte dovnitř. Plynule, jemně a pravidelně dýchejte. Ruce nechce uvolněné podél těla a dovolte tělu, aby přirozeně dělalo to, co umí nejlépe.

2. Zdravá duše - chození je zdravé nejen pro tělo, ale také pro naši psychiku. Díky každodenní chůzi se naučíte lépe zvládat emoce i stres. Tělo je kotvou, která nás pojí s přítomným okamžikem, s tady a teď. Někdy je těžké přerušit vír myšlenek a prostřednictvím napojení se na tělo to jde mnohem snáz. Začněte při chůzi víc vnímat tělo a dech a méně se soustřeďte na to, co vám právě běží hlavou. Pozorujte, jak jdete, jak se nadechujete, jak nakračujete, jakým způsobem svoje tělo držíte a nesete. Kde v těle co cítíte?

Chůze může být ideální psychohygienou do každého uspěchaného dne. Stačí jen zpomalit a rozhodnout se pro to, že budeme v tento okamžik vnímat a pozorovat tělo v pohybu a nic jiného. V okamžiku, kdy myšlenky utečou, všimneme si toho a vrátíme je zpátky. Takový proces opakujeme stále dokola. Kotvíme rozlítané myšlenky a rozbouřené pocity prostřednictvím těla v chůzi, takže pak můžeme každodenní chození využít jako formu meditace, která nám nezabere žádný čas navíc. Všimněte si toho, že čím déle jdeme, a čím častěji chodíme, tím je nám psychicky lépe.

 

Autor: Veronika Červenková