Navštivte nás i na

ČTENÍ O CVIČENÍ, VÝŽIVĚ A ZDRAVÉM ŽIVOTNÍM STYLU

Sporty vhodné při bolestech zad

Bolesti zad patří k častým důvodům návštěv lékařů. Správná fyzická aktivita může problémy s pohybovým aparátem výrazně zlepšit. Je ale důležité vybrat vhodné sporty. Při špatné aktivitě si můžeme problémy se zády ještě zhoršit.

Pilates spíše jako prevence

Když nás bolí záda nebo jiná část těla a při sportu se nepříjemnosti ještě zhoršují, je potřeba najít pohyb, který nám způsobí úlevu. „Mnoho lidí si myslí, že jim pomůže cvičení podle konceptu Pilates, ale této aktivitě bych se spíše vyhnul. Cvičení jako takové není špatné, ale při bolestech zad bych ho nedoporučoval. Chybí v něm ohýbání páteře i na opačnou stranu než jen do předklonů. Naopak ale může být Pilates vhodné jako prevence bolesti kolen a ramen.Kondiční cvičení nebo terapie s fyzioterapeutem má přinést dlouhodobou úlevu a pochopení vašich obtíží, abyste s nimi mohli pracovat i bez cizí pomoci.“ říká PhDr. Kryštof Kuba z McKenzie Kliniky.

A jaké sporty naopak doporučuje?

Plavání krásně protáhne
Plavání je ideální aktivita pro všechny věkové kategorie. Při plavání dochází ke snížení zatížení páteře tím, že jste ve vodním prostředí. Navíc si při něm skvělé protáhneme záda. Voda navíc nadlehčuje tělo, takže plavání nezatěžuje ani naše klouby.  Pokud plaveme styl tzv. prsa, tak je důležité nemít celou dobu hlavu nad vodou. Takto může docházet k přetěžování krční páteře, nebojte se proto namočit si hlavu. Kromě samotného plavání je vhodný ale také aqua aerobik, tedy cvičení ve vodě.

Jóga zrelaxuje a uvolní svaly

Jóga je vhodná, protože při jejím cvičení využíváte plný rozsah páteře i ostatních velkých kloubů. Během jógy si nejen protáhneme zádové svalstvo, zlepšíme držení těla, ale také se příjemně zrelaxujeme. I psychická pohoda může vést k uvolnění svalového napětí a tím zároveň ke zmírnění bolesti. Když si například připomeneme cvik „Pozdrav slunce“, tak po předklonu následuje hned záklon, a po záklonu hned předklon. Tuto jednoduchou základní sestavu si osvojíte velice rychle po pár lekcích a můžete to pak  tento cvik provádět i z pohodlí domova.

Svižná chůze ideální každodenní aktivita
„Chůze je vhodná tehdy když se celkově cítíte lépe při chůzi než v klidu.  Jsou ale stavy, při kterých hned začít chodit není vhodné. To poznáte snadno tak, že po pár minutách začne bolet nebo slábnout noha či záda. V takovém případě je dobré se obrátit na odborníka.  Na bolesti zad lze obecně spíše doporučit svižnější chůzi nebo tvz. Nordic walking. Při tomto pohybu využíváme hole, které nás nutí se lépe napřimovat. Při klasické chůzi bychom měli dbát na to, abychom šli stále stejnou délkou kroků. Správným rytmem, docílíme vyvážené svalové práce celého těla. Při chůzi bychom se měli i občas protáhnout občasným točením rukou v ramenou,“ říká PhDr. Kryštof Kuba a dodává: „Po sportu je důležité dbát na dostatečné protažení, abychom neskončili v ochablých pozicích, které často způsobují bolesti zad, za který nemůže sport jako takový ale špatný strečink.“

Pokud trpíte často na bolesti po sportu je dobré kondiční cvičení a terapie s fyzioterapeutem, který může ukázat jak správně a bezpečně cvičit.