Navštivte nás i na

ČTENÍ O CVIČENÍ, VÝŽIVĚ A ZDRAVÉM ŽIVOTNÍM STYLU

Prima pohyb pro děti po prázdninách

Dřív, a není to zase tak dávno, děti jedly kynuté buchty, krupičnou kaši, chleba se sádlem, škvarky, smažené vdolky, opékaly buřty na ohni a opravdu jim rodiče nemohli dopřávat ovoce a zeleninu celoročně tak, jak to známe dnes. A tyto děti nebyly obézní tak, jako jsou obézní děti dnes. Ty děti se totiž hodně hýbaly. Po škole hodily tašku do kouta a běžely ven, lezly po stromech, skákaly přes potok, hrály fotbal, hrály si s míčem, přeskakovaly gumu, lítaly, šplhaly, honily se, závodily.
   
Dnes přijdou ze školy, kde celý den sedí. Nebo přijedou autem či autobusem, kde si sednou. Sednou si za počítač, sednou si k učení a pak plynule pokračují v sezení na sedačce před televizí. Možná, že některé z nich rodiče odvezou na trénink toho či onoho, děti se hodinku hýbou a poté jsou opět odvezeni domů. Děti ale mají přirozenou a velice silnou potřebu hýbat se. To my, dospělí, jsme ti líní. Ti, co zapomněli, že se hýbat chceme, a že to potřebujeme.
   
Prázdniny jsou doba, kdy se děti mají šanci vyřádit. Nejsou nuceni sedět za stolem a psát úkoly a to, zda sedí u počítače či u televize, je zcela v kompetenci rodičů. Zároveň platí, že pokud nebudou aktivní rodiče, nelze čekat, že budou aktivní děti. Ty se totiž učí hlavně nápodobou a dělají to, co vidí u svých vzorů.
   
Přes školní rok je pohybová aktivita ještě důležitější - vývoj mozku úzce souvisí s vývojem těla a pohybu, takže zanedbání jedné či druhé oblasti se zákonitě projeví. Sport navíc funguje jako psychohygiena, což znamená, že dokáže dítě uvolnit od stresu a napětí, ale také jako socializační prvek - děti se učí spolupracovat, soupeřit, vyhrávat, prohrávat, být disciplinovaní i překonávat samy sebe.
   
Pokud přemýšlíte o tom, jaký sport dítěti vybrat, myslete také neustále na to, že přirozená pohybová aktivita je úplným základem - to znamená nechte děti lítat na hřišti, jezdit na kole, hodně choďte, neseďte doma jako pecky.

 

Jak připravit dítě na sportovní aktivitu - zahřátí s trenérkou Marií

 

play.jpg

   
Pokud jsou děti malé (3 - 4 roky), vyberte sport vy a nechte dítě zvyknout si na to, že se někam chodí, něco se tam dělá, a že je třeba poslouchat také někoho jiného, než je rodič, prarodič či učitelka v mateřské škole. Při výběru vycházejte z povahy vašeho malého sportovce - akční kluky neposílejte na tanečky a typické holčičky nenuťte hrát fotbal. Pokud v průběhu roku zjistíte, že koníček dítě nebaví, snažte se o to, aby absolvovalo aspoň pololetí (učí se tím, že je třeba překonávat překážky a plnit povinnosti, a že v životě občas musíme dělat i něco, co nás úplně tak nebaví) a poté vymyslete jinou aktivitu.
   
Předškolní děti zatěžujte tréninkem jen 1 - 2x do týdne, přičemž dvě tréninkové jednotky jsou možná až moc. Pokud máte pocit, že dva tréninky vašeho uličníka vybijí a nebude pak doma zlobit, asi budete překvapení opakem - emoční, sociální i fyzická zátěž může být pro děti velice dráždivá a stresující a může se projevit zvýšeným neklidem a „zlobením“.

 

Prima protažení pro předškolní děti na každý den s trenérkou Marií.

 

play.jpg

 

   
Školní děti 2 tréninky týdně jistě zvládnou, ale nesmí zapomínat ani na pohyb mimo ně. Od cca 6 do 14 let nebývá se sportováním dětí výraznější problém. Pozor si pak dejte na pubertu - to je věk, kdy dospívající rádi se sportováním přestanou - holky začnou v důsledku toho nabírat a bojovat se sebevědomím, kluci ztratí kamarády a disciplínu.

 

Prima protažení pro školní děti na každý den s trenérkou Marií.

 

play.jpg

 
To že prckové sportují neznamená, že by měli mít jídelníček jako profesionální atleti. Naopak - po cvičení potřebují doplnit energii, takže se vůbec nemusíte zdráhat koupit jim po tréninku kvalitní zmrzlinu - třeba Mrože v kelímku od firmy Prima, která nikde neteče a nekape, takže vám neušpiní auto, ani si neumažou novou bundu. Nebo si pak dejte spolu doma dva kopečky Pegase z vaničky a proberte, co se na tréninku povedlo, nebo co by chtělo zlepšit.

 

Nabídku PRIMA zmrzlin naleznete ZDE