Navštivte nás i na

ČTENÍ O CVIČENÍ, VÝŽIVĚ A ZDRAVÉM ŽIVOTNÍM STYLU

Kam mizí tuk, který pálíme při cvičení?

Motivací, proč se hýbat, může být pro každého něco jiného. Někdo cvičí, aby byl zdravý a silný, jiný aby si pročistil hlavu a vydechl od každodenního stresu, další proto, protože může a nezbytně to potřebuje k životu, ale co si budeme namlouvat, spousta lidí to dělá pro vzhled a hubnutí.
   
Pálení podkožního tuku je všeobecně přínosné, a to i pro ty, kteří nejsou vyloženě obézní. Z hlediska fungování těla je výhodnější mít víc svalů a méně tuku (ale ne extrémně málo u žen kvůli menstruačnímu cyklu a ženskému zdraví vůbec).
   
Co se ale s tím tukem děje, když cvičíme?

Kolem této otázky panuje spousta mýtů a zkreslených představ. Mnoho lidí si například myslí, že se tuk vyplavuje společně s potem. No, částečně ano. Pot ale převážně odvádí z těla nadbytečné teplo a vyrovnává teplotní rozdíly. Pocením se zbavujeme vody, iontů a odpadních látek (chlorid sodný), ale rozhodně ne veškerých podkožních tukových zásob. V sauně určitě tuk nezhubnete, jen se připravíte o vodu!
   
Tuk se dokonce ani neumí přeměnit na svaly! Jedná se totiž o zcela odlišnou tkáň, a pokud nejste kouzelníci, měnit tuk na svaly je jako měnit vodu na víno. Jednoduše to nejde. Abyste měli svalnatější a „libovější“ tělo, je nutné zbavit se tuku a svaly poctivě vybudovat silovým tréninkem a adekvátní stravou.
   
Lidově se říká, že tuk cvičením pálíme, ale on v podstatě nikam jen tak zmizet nemůže. Při hubnutí se vylučuje do vzduchu v podobě oxidu uhličitého (84%) a zbylých 16% ztratíme spolu s potem, slzami a dalšími tělesnými tekutinami.
   
V okamžiku, kdy se rozbije molekula tuku, vznikne vodík a oxid uhličitý. Vědci dokonce zjistili, že na každý kilogram spáleného tuku potřebujeme vdechnout 29 kilogramů kyslíku, a že při tomto procesu tělo vyprodukuje 28 kilogramů oxidu uhličitého a 11 kilogramů vody! Hmota se nemůže jen tak ztratit - to je fyzika!
   
Tuk z jídla se postupně uvolňuje do krve. Lipidy kolují v krvi až do okamžiku, kdy se tělo rozhodne, že už další ke svému provozu nepotřebuje a uloží si je do podkoží a kolem vnitřních orgánů na „horší časy“.
   
Při fyzické aktivitě se tuky ve svalech štěpí na jednodušší mastné kyseliny a vzniká ATP (adenosintrifosfát) a CP (kreatinfosfát) - látky, díky kterým máme energii. Zplodiny takového štěpení pak „vydýcháme“ a „vypotíme“. Čím víc se hýbeme, tím víc svaly štěpí. Čím víc svalů máme, tím víc taky štěpíme. Mít víc svalů je tedy výhodné pro pálení tukových zásob.
   
Bohužel si nemůžeme vybrat, odkud budeme tuky pálit - každá tuková buňka uvolňuje mastné kyseliny rovnoměrně - pak záleží na tom, jak jste geneticky stavěni a kde máte tukových buněk uloženo nejvíc.
   
Při cvičení se tělo o sebe postará samo. Vy se starejte o to, aby mělo pro pohyb to správné palivo v přiměřeném množství, ale také o to, aby se z pohybu nestal jen nástroj na hubnutí. Pohyb je zábava, esence života. Hýbejte se, protože můžete!

 

 

Autor: Veronika Červenková